vineri, 31 octombrie 2008

Probleme la bloc. Cine mă ajută?

Când avem probleme la bloc, mulţi dintre noi nu ştim cui să ne adresăm. Facem memorii, plângeri, sesizări la autorităţi din stat care nu au competenţe.

Conform prevederilor legale în materie, oricare dintre proprietari/locatari sau reprezentanţi ai acestora pot face sesizări, reclamaţii, plângeri, cereri la următoarele instituţii care au dreptul prin lege să intervină şi să soluţioneze problema reclamată:

1 Primăria de sector/localitate

Trebuie să aibă un Serviciu de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari. Conform Legii nr. 230/2007 funcţionarii primăriilor au obligaţia să sprijine cetăţenii care au probleme şi la cererea oricărui proprietar să intervină la faţa locului, să verifice respectarea legii şi să aplice sancţiuni celor vinovaţi de abuzuri şi ilegalităţi. Serviciile primăriei sunt gratuite, fiind acoperite din taxe şi impozite.

2 Secţiile de poliţie

Conform Codului de procedură penală, Legii nr. 61/1991 şi Legii nr. 106/1996 cu modificările şi completările ulterioare, poliţiştii au obligaţia să intervină în caz de tulburarea liniştii publice, nerespectarea normelor de convieţuire socială, nedeclararea persoanelor în Cartea de imobil, fraude, abuzuri şi neglijenţă în serviciu, trafic de influenţă.

3 Protecţia Consumatorilor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) şi filialele teritoriale. Conform Legii nr.193/2000, la sesizarea consumatorilor, inspectorii OPC au obligaţia să intervină de urgenţă, să ancheteze şi să sancţioneze aspru oricare furnizor de servicii care face abuzuri în defavoarea consumatorilor.

4 Reglementarea serviciilor publice

Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Serviciilor publice. Funcţionarii acestei instituţii au obligaţia ca pentru orice problemă care afectează cetăţeanul cu privire la apă, gunoi, căldură, apă caldă, repartitoare să intervină urgent şi operativ la faţa locului pentru rezolvare, sancţionând sau chiar eliminând furnizorul în cauză de pe piaţa liberă a serviciilor publice.

5 Parchetele de pe lângă judecătorii

Procurorii au obligaţia ca pentru orice plângere penală împotriva unui cetăţean, fie că este funcţionar public sau privat, să facă anchetă şi, dacă este cazul, să trimită dosarul în instanţa de judecată în cel mai scurt timp posibil, fără tergiversări şi amânări.

6 Experţii contabili atestaţi

Corpul Experţilor Contabili - CECCAR. La cererea proprietarilor au obligaţia să dea curs efectuării de expertize financiar-contabile în mod legal, corect şi în interesul strict al asociaţiei de proprietari şi al proprietarilor.

Petiţiile anonime ajung la coş

Petiţiile anonime nu sunt luate în considerare. Conform OG 27/2002, modificată şi completată, petiţiile greşit îndreptate vor fi trimise în termen de cinci zile de la înregistrare către autorităţile care au competenţe în rezolvarea lor.

Termen de răspuns

- Biroul de relaţii cu asociaţiile de proprietari - 30 de zile
- Poliţia - pentru tulburarea liniştii publice - în urma sesizării telefonice
- OPC - 30 de zile (tel. 021/9660 sau telverde 0800.080.999)
- ANRSC - 30 de zile (telverde 0800.800.457)

“Chiar dacă nu primiţi răspuns în termenul prevăzut de lege, vă sfătuiesc să insistaţi. Nu vă lăsaţi duşi cu vorba şi să reclamaţi funcţionarul care nu-şi face treaba la şeful serviciului, după care la primar, prefect, Parchet, instituţia superioară, U.E. etc. Reclamaţiile trebuiesc urmărite cu răbdare şi perseverenţă până la soluţionarea lor”, vă sfătuieşte Radu Opaina.

sursa: click.ro

Trimiteţi-vă administratorul la cursuri!

A fi bun ca administrator de bloc înseamnă, în primul rând, a fi bine pregătit. Foarte mulţi administratori aflaţi în funcţie consideră că, dacă prestează această activitate de 9, 15 sau chiar de 30 de ani, sunt cei mai pricepuţi şi nu mai au nevoie de nici o şcoală. Radu Opaina, specialistul ziarului Click!, spune că nu este deloc aşa şi ne sfătuieşte să-i determinăm pe administratori să meargă la cursuri de perfecţionare.

Practica de la blocuri spune că aceşti administratori, nemaifi-ind la curent cu legile şi schimbările radicale produse în domeniu, creează cele mai multe probleme şi riscuri majore pentru proprietari.

Indiferent de vârstă, un administrator trebuie să absolve o şcoală serioasă de specialitate. O persoană care vrea să devină administrator profesionist trebuie să înveţe şi, apoi, să practice ceea ce a învăţat cu privire la:

1. Cunoaşterea legilor şi actelor normative în domeniu. Aplicarea în mod obligatoriu a prevederilor legale aşa cum sunt ele fără a accepta abateri, interpretări sau încălcarea lor. De asemenea, un administrator trebuie să înveţe şi să aibă în biblioteca personală toate regulile, procedurile, condiţiile şi soluţiile pentru oricare dintre problemele care pot apărea în cadrul unei asociaţii de proprietari.

2. Ţinerea contabilităţii în partidă simplă şi întocmirea registrelor contabile obligatorii. Evidenţa financiară clară, simplă şi la obiect pentru fiecare categorie de buget face ca oricând asociaţia să fie protejată la riscurile fiscale ori faţă de oricare altă situaţie, putându-se astfel preveni sau rezolva rapid o problemă de orice natură. De asemenea, cunoaşterea tuturor aspectelor fiscale şi de legislaţia muncii privind taxele şi impozitele obligatorii salvează proprietarii de la plata unor sume în plus.

3. Administrarea tehnică a clădirii. În cele mai multe cazuri, aspectele tehnice sunt neglijate, cu toate că acestea sunt cele mai importante într-o asociaţie de proprietari, fiind de fapt scopul principal al asocierii proprietarilor. Necunoaşterea unor principii şi a unor reguli de bază face ca blocurile să arate astăzi aşa cum arată. În plus, dacă nu se cunosc regulile elementare cu privire la protecţia muncii sau paza contra incendiilor se pot produce accidente grave sau se poate distruge clădirea.

4. Comunicarea cu oamenii şi cunoaşterea atribuţiilor de serviciu conform fişei de post reprezintă componente esenţiale pentru un profesionist. Pentru aceste calităţi administratorul de imobile trebuie să fie pregătit din punctul de vedere al psihologiei sociale.

5. Managementul administrării unei asociaţii de proprietari e capitolul cel mai important şi e liantul integrării tuturor componentelor care stau la baza activităţii de administrare în zona de practică de zi cu zi. Numai o persoană bine organizată, cu reguli şi principii clare, simple şi la obiect poate rezolva orice situaţie, indiferent de nivelul gravităţii acesteia.

În general, un administrator nepregătit, fie că este persoană fizică ori firmă, iese în evidenţă foarte uşor prin faptul că aplică reguli şi proceduri personale care nu corespund unui standard comun de administrare. Practic, oricare proprietar, la faţa locului, prin comparaţie cu legea sau cu alte situaţii, îşi poate da seama dacă administratorul este amator sau profesionist. Destinul unui bloc depinde în proporţie de 90% de acest aspect.

sursa:click.ro

vineri, 24 octombrie 2008

Administratori belea

SESIZĂRI ŞI REPARAŢII“Atenţie! Vă rugăm, nu mai trage-ţi de uşe! A fost reparată închetoarea. Electronică. Sînt bani noştri care costă destul de mult reparatul. Formaţi codul electronic. Vă mulţumim pentru înţelegere. Administratorul.” Administratorul este un exemplu de grijă. Întotdeauna vigilent. Şi puternic. Şi deştept. Nici un fir de păr pe piept. Care niciodată nu rămâne indiferent la problemele asociaţiei de locatari: “În atenţia tuturor locatarilor din bl. ... str... În data de 1 sept. 2004 în faţa blocului s-a discutat situaţia de criză cu apa rece. Celor prezenţi, împuternicitul le-a furnizat toate datele referitoare la PRESCOM şi la toate datoriile din bloc inclusiv modul de împărţire a consumului de apă rece. În timpul acestor discuţii, doamna Bumbea Gica, din senin, fără a fi jignită cu ceva, a spus în prezenţa a 7 (şapte) martori împuternicitului blocului: «Să îmi dai l... în p... trei zile şi-ţi plătesc să ai bani pentru apa rece să plăteşti datoriile blocului». Cine poate explica asemenea limbaj vulgar? Cer scuze publice din partea doamnei Bumbea Gica. Împuternicitul”.

VIAŢA SEXUALĂ LA BLOC. - ASASINII DE LĂNGĂ NOI
Aduce un pic de civilizaţie în viaţa sexuală a locatarilor: “Între orele 23.30 – 6.30, rugăm ca gemetele, palmele pe fese, ţipetele de orice natură sexuală (casnică sau electrocasnică) să se desfăşoare pe modul silenţios, pentru a nu deranja vecinii care încearcă să doarmă. Vă mulţumim”. Sau: “Vă rugăm, nu mai ţipaţi în timpul actului sexual. Sunt bătrâni şi copii mici pe scară. Vă mulţumim”.

Are suflet bun: “Stimaţi locatari! În acest bloc sălăşlueşte un criminal!!!! Ce nu merită să umble ziua printre noi!!!! Azi noapte, orele cca 3.15 noaptea a avut loc asasinatu împotriva străjerului scării – paşnicul, câinele scării (Băieţică), care a fost lovit cu ciocane în cap şi răngi, apoi târât cu laţul, viu, şi dispărut el era blând, bun ca şi un copil şi nu făcea rău la nimenea şi a fost spart geamu în condiţii de vânătoare de câini şi e curent şi ne este frig nouă, pensionarii, locatarii de drept ai acestui imobil!!!! Cetăţeni!!!! Mâine, joi, noi, asociaţia locatarilor din str... nr... sector..., Bucureşti, vom solicita organul de ordine şi disciplină să tragă l-a răspundere pe acest criminal!!!! Doamne, ce oameni trăiesc printre noi!!!!! Administraţia”. E corect: “Băeţi care mai au de luat scaune să vină să şi lea de la administraţie, mâine, la orele 20.30. Vă mulţumim”.

POSESORII DE CĂINI
E, cum spuneam, vigilent: “Vă atragem atenţia că la ap 50 et 8 vine un individ noaptea cu un câine care face scandal. Suntem trei persoane pe acelaşi palier şi suntem deranjate de acest individ. Cu mare atenţie să nu fie trecut în cartea de imobil, cine o va face va suporta rigorile legii”. E drept: “Interzis accesul hoţilor de buzunare”. E săritor: “În atenţia locatarilor, firma E.R.D.E.S. oferă servicii pentru cablu tv şi telefon suma de 21 de lei. Începând din luna ianuarie 2008 se va încheia contracte şi montură de cablu în apartament gratuit. Solicitanţii vor depune la cutia poştală până în data de 15, documentele cu acordul proprietarului. Administraţia”. Semnează anonime: “Aceste obiecte au fost aruncate de fam... pe ghenă care, evident, s-a înfundat. Vă rugăm să aruncaţi pe ghenă numai gunoi menajer”. Răspunsul fam...: “Anonimele denotă laşitate şi un caracter dubios. Hainele nu ne aparţin, deci, «evident», nu noi am înfundat ghena de gunoi”. E întreprinzător: “Atenţie! Sa oprit. Apa rece. La. Sub. Sol. Prima. Uşe. De. La. Piaţă. Vă. Rog. Nu daţi drumu. E. Spartă. Canalizarea. Şi.mâine. Se. Opreşte. Amândouă. Coloane. De. Canalizare. Tot. De. La. Peaţă. De. La. Ora 8 – 16.00”.

Şoimii tranziţiei: Administratorul de bloc:

Vârsta: De obicei, pensionar

Privirea:Pătrunzătoare, vag bănuitoare

Fişa postului:Întocmeşte tabele demne de casa scării; responsabil cu ordinea şi disciplina între 14-17, cu apa caldă şi apa rece, cu tot ce mişcă pe scări, pe ţevi, de la subsol până la terasă

Caracter: Puternic, neînduplecat, are întotdeauna dreptate; când crezi că ţi-a umflat factura se înfoaie jignit şi argumentează cu cifre pe care le înţelege doar el; intuitiv, fiecare locatar e un posibil infractor; cunoaşte mai bine decât tine cât consumi

Disponibilităţi: Blajin, protector, îţi dă de înţeles că ştie totul despre locatari, dar e discret; ţine la moralitatea blocului

sursa: Jurnalul National

sâmbătă, 18 octombrie 2008

Program "Rabla" pentru panouri solare

Ministerul Mediului vrea sa incurajeze inlocuirea boilerelor si centralelor electrice cu panouri solare.
Ministerul Mediului vrea sa aprobe prin ordin ministerial, in cel mult trei saptamini, ghidurile de finantare pentru montarea de panouri solare pe locuinte, ca alternativa la boilere si centrale electrice, a spus, ieri, secretarul de stat in MMDD Lucia Ana Varga.
Drept urmare, persoanele fizice si asociatiile de locatari vor fi incurajate sa renunte la vechile forme de producere a apei calde, de tipul boilerelor, pentru a recurge la energii mai putin poluante, ceea ce ar trebui sa reduca si cheltuieilile cu apa calda si electricitatea, a mai spus secretarul de stat in Ministerul Mediului si Dezvoltarii Durabile (MMDD) Lucia Ana Varga, cu ocazia unui seminar de specialitate.
"Utilizind panouri solare, cetatenii vor plati mai putin si pentru curent. Intentionam ca programul nostru sa fie asemanator programului Rabla", a mentionat Lucia Varga. Ea a adaugat ca banii ar urma sa provina de la fondul de mediu, care a fost deja alimentat cu sumele strinse din taxa de poluare auto.
De altfel, fondurile provenite din aceasta taxa ar urma sa fie folosite si pentru alte proiecte de inlocuire sau completare a sistemelor de incalzire, producerea de energie electrica din resurse regenerabile si impadurirea suprafetelor degradate, masuri prin care Ministerul Mediului urmareste imbunatatirea calitatii aerului, apei si solului.
Senatul a eliminat, insa, luni, taxa de poluare si a decis restituirea banilor catre cetateni, proiectul de lege pentru aprobarea ordonantei 50/2008 urmind sa intre in dezbaterea Camerei Deputatilor, for decizional in acest caz. Daca Parlamentul va stabili, in cele din urma, eliminarea acestei taxe, Ministerul Mediului se va confrunta cu o lipsa de fonduri.
"Taxa de poluare auto va fi folosita pentru sustinerea financiara a unor proiecte ce urmaresc imbunatatirea calitatii vietii si a mediului, de aceea am speranta ca deputatii vor fi suficient de maturi si nu vor trece actul normativ", a mai spus secretarul de stat Lucia Varga. Ea a adaugat, insa, ca "nu e bine pentru Romania ca au intrat atit de multe masini vechi cu grad de poluare ridicat dupa aprobarea taxei de poluare auto (la 1 iulie n.r.)".
In prezent, Ministerul Mediului considera esentiala demararea unor astfel de proiecte de dezvoltare durabila din banii proveniti de la fondul de mediu, cel putin in 2008, dar nu are o strategie alternativa de finantare a acestora in cazul eliminarii definitive a taxei de poluare, potrivit declaratiilor reprezentantului MMDD.

Ajutor pentru incalzire

În conformitate cu O.U.G. nr.5/2003 cu modificările şi completările ulterioare familiile şi persoanele singure ale căror venit mediu lunar/membru de familie realizat în luna anterioară este de până la 615 lei, care utilizează pentru încălzirea locuinţei lemne, cǎrbuni şi combustibili petrolieri, beneficiază de ajutor lunar pentru încălzirea locuinţei.

Ajutorul pentru încălzirea locuinţei se acordă pe bază de cerere, însoţită de declaraţia pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile acesteia.

Titularul ajutorului pentru încălzirea locuinţei este proprietarul locuinţei sau titularul contractului de închiriere al acesteia ori alt membru de familie major şi legal împuternicit de proprietarul locuinţei sau de titularul contractului de închiriere ori, după caz, reprezentantul legal al persoanei singure care nu a împlinit vârsta de 18 ani.

Cererile şi declaraţiile pentru cei care utilizează pentru încălzirea locuinţei lemne, cǎrbuni şi combustibili petrolieri se distribuie şi se primesc completate, dupǎ cum urmeazǎ:

ØZona Nord – Biroul administratorului de piaţǎ zona nord (Carpov Nataşa şi Marin Marieta)
ØZona Centru – Sediul Primǎriei (Radu Adriana şi Popescu Elena)
ØZona Vest – Centru Informare Cetǎţeni (Geta Cruceru şi Dan Eugenia)
ØZona Est – În spatele Primǎriei (fosta Direcţie Agricolǎ) (Petcu Elena, Anton Nina Camelia, Iuga Rosalia şi Niţu Iuliana)
ØValea Dacilor – CIC (Enicǎ Georgeta)
ØRemus Opreanu – S.C. Maxi Com S.R.L. între 13 -1530 (Bǎlǎceanu Costel şi Cristea Aneta),
începând cu data de 16 octombrie 2008.

Cererii şi declaraţiile, vor fi însoţite de urmǎtoarele documente:

ØCopie acte de identitate ale tuturor membrilor
ØActul de proprietate al locuinţei
ØAdeverinţǎ de venit pentru toţi membrii
şi se vor depune pânǎ la data de 22 octombrie 2008.

Pentru relaţii suplimentare, vă puteţi adresa Centrului de Informaţii Cetăţeni din cadrul Primăriei Medgidia.