luni, 23 februarie 2009

Facturarea individuală RAJA, în discuţia UAPC

La Conferinţa Judeţeană a Uniunii Asociaţiei Proprietarilor din Constanţa (UAPC), care a avut loc sîmbătă, la Casa de Cultură a Sindicatelor, au fost prezenţi aproximativ 100 de preşedinţi de asociaţii de proprietari din judeţ şi invitaţi din rîndurile autorităţilor locale şi ale furnizorilor de utilităţi publice. După darea de seamă a activităţilor desfăşurate în anul 2008, preşedintele UAPC, Marcel Dragu, a anunţat direcţiile stabilite pentru anul 2009: reabilitarea termică a condominiului, mansardări, curăţenie, colectarea selectivă a deşeurilor, protejarea şi îngrijirea spaţiilor verzi din jurul blocurilor, cunoaşterea legislaţiei de către membri, creşterea numărului de membri din rîndul asociaţiilor de proprietari. Prezent la dezbateri, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Constanţa, Cristinel Dragomir, a declarat: „în Consiliul Judeţean, UAPC va găsi mereu sprijin, în limita atribuţiilor. De multe ori au existat nemulţumiri însă, din păcate, acestea vor persista pînă cînd fiecare proprietar va avea propriul contract cu RAJA şi RADET”. Directorul tehnic din cadrul RAJA, Aurel Presură, a lansat un apel în numele instituţiei pe care o reprezintă: „nu avem intenţia să oprim apa la nici o scară, nici un bloc. Dar ajutaţi-ne să încheiem convenţiile individuale de plată. Astfel, ne vom îndrepta împotriva rău-platnicului în instanţă şi nu vom mai opri apa în tot blocul. Trebuie să ne ajutaţi, pentru că nu dorim să oprim apa niciunui cetăţean”. Principala problemă ridicată de reprezentanţii asociaţiilor de proprietari este cea a reabilitării termice a blocurilor: care este procedura de accesare a fondurilor, cum se pot înscrie asociaţiile în acest program şi, mai ales, ce soluţii se pot găsi în ceea ce priveşte problema persoanelor fără resurse financiare, care nu-şi pot permite costul reabilitării termice, care blochează în acest fel întregul bloc să beneficieze de pe urma acesteia? Finalul şedinţei UAPC a fost rezervat alegerii preşedintelui organizaţiei. Unica propunere a membrilor s-a concretizat în persoana lui Marcel Dragu, cel care cu unanimitate de voturi a fost reales în funcţie pentru un nou mandat de trei ani.

sursa:www.telegrafonline.ro

Şi locatarii verifică problemele la bloc


În toate blocurile unde sunt probleme de genul lipsa apei calde, a căldurii sau nivelul restanţelor este foarte mare, cu siguranţă nu există nici o persoană din cadrul asociaţiei de proprietari care să se ocupe în mod responsabil de bunul mers al activităţilor.

În plus, proprietarii dau dovadă de un total dezinteres şi se trezesc doar atunci când fie nu mai curge apă la robinet, fie plouă în casă, fie administratorul a dispărut cu tot cu banii lor din ultimii ani şi îşi fac griji că nu mai au cui să plătească!

Însă, în momente de disperare, fiecare cetăţean afectat are pretenţii de la alţii să le rezolve problemele majore la care şi ei, practic, au fost complici prin neimplicare şi o totală neatenţie cu privire la bunurile lor comune.

Administratorii care nu au caracter şi care văd aceste lipsuri majore ale proprietarilor şi ale aleşilor, care sunt doar pe hârtie, acţionează fără scrupule, devalizând blocul până la ultima picătură. Pentru prevenirea unor astfel de situaţii verificarea actelor şi faptelor se poate face astfel:

1. Asociaţia trebuie să aibă un cenzor

În primul rând, asociaţia de proprietari trebuie să aibă un cenzor care să îşi facă treaba în mod conştiincios nu doar prin vorbe sau dispoziţii verbale, ci prin verificarea actelor şi avizarea sau nu a acestora sub semnătură.

Cenzorul transmite toate observaţiile scrise preşedintelui care, are obligaţia să ia măsuri pentru reglementare.

Condiţia e ca cenzorul să fie de meserie, adică să se priceapă la problematica asociaţiilor de proprietari.

Dacă nu se pricepe, e mai bine să stea acasă şi să nu se implice pentru că există riscul de a încurca şi mai mult lucrurile sau acolo unde administratorul îşi face treaba bine, îl poate încurca ori perturba.

2. Proprietarul face prima sesizare administratorului

Oricare proprietar care sesizează o ilegalitate, o anomalie, o ciudăţenie, privind buna administrare a problemelor de pe scară trebuie să ia legătura în primul rând cu preşedintele asociaţiei de proprietari.

Acestuia trebuie să-i relateze pe scurt şi la obiect cele constatate personal cu privire strict la banii din asociaţie sau despre problemele sesizate în proprietăţile comune.

Se recomandă ca orice problemă să fie ridicată în scris şi sub semnătură pentru ca orice faptă sau efect al faptei care produce efecte negative pentru proprietari să fie suportată de cel/cei care sunt vinovaţi.

Dosarele de verificare sau de anchetă conţin documente şi nu vorbe.

3. Şi primăria are competenţă în rezolvarea problemelor la bloc

Proprietarii pot acţiona în nume personal, adresându-se rapid pe bază de înscris primăriei locale la serviciul de relaţii cu asociaţiile de proprietari.

Aceste servicii au, potrivit Legii nr. 230/2007 şi Legii nr. 259/2007, obligaţii de exercitare a controlului asupra activităţii financiar-contabile la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociaţiei de proprietari precum şi obligaţii privind constatarea contravenţiilor şi aplicarea de amenzi.

De la primărie niciodată nu trebuie să plecaţi cu vorbe pentru că este o metodă subtilă de “trimitere la plimbare”, adică de nesoluţionare a problemei practicată de acei funcţionari publici care nu se pricep la problemele unei asociaţii de proprietari.

4. În ultimă instanţă, judecătoria are ultimul cuvânt

În condiţiile în care nici la preşedintele asociaţiei de proprietari şi nici la primărie nu găsiţi cale de rezolvare legală şi amiabilă şi sunteţi prejudiciat din punct de vedere material, atunci va trebui să acţionaţi pe cale penală împotriva celui/celor pe care îi consideraţi vinovaţi de abuz sau neglijenţă în serviciu, trafic de influenţă, furt ş.a., inclusiv împotriva funcţionarilor publici care nu au dat curs solicitărilor dv. cu plângere penală la Parchetul de pe lângă Judecătoria teritorială/de sector.

În prezent nu există o autoritate specializată pentru asociaţiile de proprietari care să acţioneze preventiv şi operativ în mod eficient asupra problemelor care există şi asupra celor care apar pe zi ce trece în mod inevitabil.

sursa:click.ro

sâmbătă, 21 februarie 2009

Costurile proprietarilor cu izolarea termică a clădirilor vor scădea


Ministerul Dezvoltării a elaborat un proiect de act normativ potrivit căruia asociaţiile de proprietari vor participa într-o măsură mai redusă decât în prezent la finanţarea lucrărilor de reabilitare termică a clădirilor.

Astfel, proprietarii vor plăti 20% din costurile totale, nu 33%, ca în prezent. Diferenţa va fi acoperită din fonduri de la bugetul de stat (50%) şi autorităţile locale (30%). În prezent, proprietarii, statul şi autorităţile locale au obligaţia să acopere fiecare circa o treime din suma totală necesară.

Intenţia Ministerului Dezvoltării privind modificarea schemei de finanţare a fost anunţată anterior, în mai multe rânduri, şi a fost recent inclusă într-un proiect de ordonanţă de urgenţă.

Conform acestuia, autorităţile locale vor putea prelua parţial sau integral cheltuielile asociaţiilor de proprietari.

"Prin actul normativ în vigoare se prevede o cotă substanţială de participare a asociaţilor de proprietari la finanţarea lucrărilor de izolare termică, cotă pe care, în actuala conjunctură economică,
acestea nu o pot asigura. De asemenea, legislaţia în vigoare prevede enunţiativ posibilitatea ca beneficiarii să primească finanţare suplimentară din bugetele locale, fără însă a crea cadrul legal de aplicare a unei astfel de prevederi, fapt ce a făcut imposibilă punerea în practică a unor măsuri de sprijin pentru familiile în dificultate sau pentru asociaţiile cu resurse financiare insuficiente", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Astfel, autorităţile administraţiei publice locale vor putea asigura, în limita fondurilor aprobate anual cu această destinaţie, pe lângă cota de 30% obligatorie, preluarea parţială sau integrală a cheltuielilor aferente lucrărilor de intervenţie corespunzătoare cotei de 20% care revine asociaţiei de proprietari.

Condiţiile de preluare şi criteriile de selecţie pentru aplicarea prevederilor vor fi stabilite prin hotărâri ale consiliilor locale.

La data intrării în vigoare a noului act normativ vor fi abrogate Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului 174/2002 privind instituirea măsurilor speciale pentru reabilitarea termică a unor clădiri de locuit multietajate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea 211/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârea de Guvern 1070/2003 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a OUG 174/2002.

Ministrul Dezvoltării, Vasile Blaga, a declarat la sfârşitul lunii ianuarie că în 2009 ministerul intenţionează să reabiliteze 60.000 de apartamente, suma alocată totalizând 460 milioane de lei (circa 107 milioane euro). El a precizat că reabilitarea termică a celor 83.800 de blocuri din România ar costa 11 miliarde de euro.

sursa: mediafax.ro

duminică, 15 februarie 2009

6 paşi în depistarea furturilor la bloc


Radu Opaina ne spune care sunt cele mai des întâlnite tentative de furt într-o administraţie.

Unii administratori de bloc, cu complici sau fără, consideră că pentru a le creşte veniturile, fără muncă, pot să bage mâna, fără frică de lege, adânc, în buzunarul proprietarilor.

Furturile sunt fie mari, de ordinul sutelor de milioane sau chiar miliardelor de lei vechi, fie mici, de ordinul milioanelor sau zecilor de milioane. Cele mai des întâlnite sunt cele mici, dar acestea sunt pentru hoţi şi cele mai eficace, pentru că sunt mai greu de observat şi depistat.

1. Comparaţi datoriile cu restanţele

Trebuie să sunaţi la telefonul de relaţii cu clienţii sau se mergeţi la toţi furnizorii pe care îi are asociaţia (RADET, Apa Nova, Distrigaz etc.) pentru a afla valoarea datoriilor asociaţiei către furnizori.

Se adună toate valorile obţinute.

Dacă valoarea datoriilor la furnizori este mai mare decât valoarea totală a restanţelor afişate la avizier pe lista de plată, atunci diferenţa este suspectă, în proporţie de 99%, de furt.

2. Aflaţi pentru ce se foloseşte fondul de rulment

Dacă asociaţia are fond de rulment trebuie verificat dacă suma totală pe asociaţie din Registrul pentru evidenţa fondului de rulment se regăseşte fie în contul asociaţiei, fie în plata la zi a facturilor la furnizori, fie la casieria asociaţiei.

Dacă nu există datorii la furnizori, dar există restanţieri în asociaţie, atunci fondul de rulment a fost folosit pentru restanţieri, ceea ce nu e bine.

Dacă nu se regăseşte în nici una din formele prezentate, înseamnă că fondul de rulment e în “contul” personal al administratorului.

3. Verificaţi destinaţia banilor din chirii

În blocurile cu venituri de mii de euro pe lună din chirii, panouri publicitare, antene de telefonie etc. banii trebuie să se regăsească, scriptic şi faptic, în gestiunea asociaţiei, fie în contul bancar fie la casieria asociaţiei de proprietari.

Aceste blocuri, după ani de zile de venituri consistente, ar trebui să arate, pe proprietatea comună, ca nişte hoteluri de cel puţin 4 stele. Este primul indiciu cu privire la destinaţia banilor.

4. Asiguraţi-vă că lucrările de reparaţii sunt legale

Se verifică cu sprijinul preşedintelui sau cenzorului asociaţiei dacă facturile sau convenţiile care reprezintă lucrări de reparaţii sau bunuri de natură administrativă (ţevi, conducte, aparate, materiale etc.) sunt reale, adică se verifică dacă există în magazia asociaţiei bunurile respective sau dacă lucrarea de reparaţii a fost efectuată.

În general - şi îndeosebi înainte şi după sărbători - se practică metoda “ia factura, dă banii, reţine şpaga dar fără lucrare făcută”, în complicitate cu instalatori, mecanici, zugravi etc.

5. Verificaţi facturile de plată

Proprietarii interesaţi să afle dacă sunt furaţi la factura de intreţinere trebuie să mai verifice şi valoarea facturilor lunare la furnizori şi valoarea aceloraşi facturi introduse la plată prin lista de plată.

Dacă există diferenţă şi nu poate fi justificată de către administrator sau orice membru din conducerea administraţiei de proprietari, cu argumente logice şi fireşti sau cu documente legale, atunci această diferenţă reprezintă tentativă de furt.

6. Cereţi consumul apometrului general

Deşi constată diferenţe uriaşe între consumul declarat de locatari şi consumul înregistrat pe apometrul general, administratorii asociaţiilor de proprietari susţin că nu pot decât să împartă ceea ce este în plus la toţi locatarii.

Puţini sunt cei care comandă verificarea apometrelor din casele oamenilor şi tot mai puţine sunt situaţiile în care se găsesc nereguli, dat fiind faptul că cei care trişează îşi pot aranja oricând sistemul.

sursa: click.ro

miercuri, 4 februarie 2009

REGULAMENTUL DE GOSPODǍRIRE A MUNICIPIULUI MEDGIDIA

CAPITOLUL I
DISPOZITII GENERALE
Asigurarea si păstrarea curăteniei pe teritoriul municipiului, buna gospodărire a acestuia si respectarea normelor de igienă, constituie o obligatie fundamentală a autoritătilor administratiei publice locale, a institutiilor publice, a agentilor economici si a altor persoane juridice, precum si a cetătenilor.
În îndeplinirea atributiilor ce le revin, consiliile locale si primarii au obligatia să adopte si să dispună măsurile ce se impun pentru asigurarea participării cetătenilor, a institutiilor publice si agentilor economici la realizarea actiunilor de înfăptuire si păstrare a ordinii si curăteniei pe teritoriul municipiului,la efectuarea la timp a activitătilor edilitar-gospodăresti.
Organizarea, derularea si participarea la activitătile edilitar-gospodăresti constituie o obligatie permanentă a consiliilor locale si a primarilor, a autoritătilor si institutiilor publice, a agentilor economici, cu sau fără personalitate juridică, precum si a cetătenilor.citeste mai departe...

marți, 3 februarie 2009

Cum se împart costurile de încălzire a locuinţei

Cele mai mari probleme sunt în blocurile cu repartitoare, blocuri în care nu mai funcţionează regulile normale, ci acelea impuse abuziv de firmele prestatoare de servicii. În România, faţă de alte ţări, s-au aplicat total greşit aceste repartitoare. Astfel, familiile care se încălzesc au ajuns să plătească mai mult decât atunci când nu existau repartitoare, iar cei care nu se încălzesc cu caloriferul se încălzesc cu aragazul. Pentru aceştia din urmă plătesc şi ceilalţi vecini, factura de gaze la bucătării fiind comună.

În acelaşi timp, lent dar sigur, se distruge şi clădirea prin condens, igrasie şi mucegai, fiind afectată şi sănătatea oamenilor.

Pentru reglementarea situaţiei, soluţia obligatorie este rezilierea contractului cu firma prestatoare printr-o notificare, economisindu-se lunar milioane de lei vechi. După care, fie se menţin repartitoarele, dar se aplică alt mod de calcul, mai echilibrat şi mai aproape de realitate, prin decizia comitetului executiv (model de regulament pe www.fapr.ro), fie se renunţă definitiv la repartitoare şi se trece la situaţia prezentată la punctul de mai jos.

Principiul suprem în baza căruia se repartizează cel mai corect căldura este după suprafaţa echivalentă termic a caloriferelor (SET). Practic, consumatorul tehnic care radiază căldura este caloriferul. În funcţie de tipul, dimensiunile şi performanţele acestuia se consumă mai multă sau mai puţină căldură. SET se poate afla foarte uşor apelând la oricare specialist în termoenergetică.

Aparatul de măsură optim pentru controlul acestui consum esta gigacalorimetrul şi nu repartitorul. Blocurile fără repartitoare care îşi împart costurile cu căldura după SET şi îşi controlează consumul din vana generală de la subsol în funcţie de temperatura mediului exterior sunt, în prezent, blocurile cu cea mai mare eficienţă energetică şi cu cele mai optime cheltuieli cu întreţinerea.

În blocurile cu centrală termică proprie se recomandă montarea la ieşirea din centrală a unui gigacalorimetru pentru măsurarea exactă a consumului de gigacalorii pentru încălzire. De asemenea, trebuie contorizate consumurile de apă, gaze şi energie electrică la intrarea în centrală.

Aparatele de măsură nu sunt scumpe, iar montajul se poate face foarte uşor apelând la o firmă de specialitate. După ce se realizează contorizarea centralei termice, se poate face foarte uşor şi corect repartizarea pe apartamente conform celor menţionate la punctele de mai sus. Dacă pe plan intern, într-o asociaţie de proprietari, se reglementează aceste aspecte printr-o implicare serioasă şi profesională din partea celor aleşi de proprietari se pot rezolva cu costuri mici multe probleme şi se pot preveni situaţii critice care pot apărea în timp.

Nu e corect să plătim la suprafaţa utilă

În majoritatea blocurilor nu se cunoaşte suprafaţa echivalentă termic a caloriferelor (SET), aplicându-se regula repartizării căldurii după suprafaţa utilă a apartamentelor. Metoda conduce la o repartizare unitară indiferent de ceea ce consumă caloriferele. Acest lucru face ca unii proprietari să plătească incorect mai mult, iar alţii mai puţin.

sursa: click.ro