miercuri, 21 iulie 2010

Ce trebuie să ştiţi când vă debranşaţi

În această perioadă de criză, foarte mulţi români încearcă să facă economie. Ei renunţă la sistemul centralizat de încălzire şi aleg să-şi monteze centrală termică de apartament ca să plătească atât cât consumă.


Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune care sunt paşii pe care trebuie să-i urmaţi ca să vă debranşaţi:

- Primul pas este debranşarea de la sistemul centralizat de încălzire, care este al asociaţiei, şi nu al furnizorului.

- Legea energiei termice nr. 325/2006, la articolul 30, alineatul 1, impune următoarele condiţii: acordul scris al asociaţiei de proprietari. În acest scop, asociaţia va hotărî, o singură dată, printr-o adunare generală, condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarii care doresc să se debranşeze de la instalaţia de căldură a blocului astfel încât interesele celorlalţi locatari să nu fie afectate.

Radu Opaina Preşedintele AFPREste nevoie de acordul vecinilor

- Acordul vecinilor de apartament (sus, jos, stânga, dreapta).

- Anunţarea, în scris, a furnizorului local de căldură înainte cu 30 de zile.

- Condiţiile pe care le poate impune asociaţia şi, în special, vecinii de apartament sunt: realizarea unei surse proprii de încălzire şi prepararea apei calde cu instalaţii şi cu echipamente reglementate legal, conform I.S.C.I.R.

- Contorizare proprie pentru consumul de gaze naturale şi pentru apa rece. Furnizorul de gaze cere acordul asociaţiei de proprietari pentru utilizarea spaţiilor comune atunci când se va monta noua conductă.

- Prin cererea aprobată, asociaţia şi vecinii nu îşi asumă nici o responsabilitate cu privire la lucrările care se execută (conducta de alimentare cu gaze naturale şi instalaţia de încălzire a apartamentului care se debranşează). Responsabilitatea revine executantului lucrării.

sursa: libertatea.ro

Ce lucrări se fac vara la bloc - Acum e momentul să zugrăviţi sau să reparaţi terasa

Vara, facturile la întreţinere sunt mai mici, de aceea, acum e momentul să realizaţi modernizări la bloc. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă spune ce-ar trebui să faceţi în această perioadă.

Zugrăviţi scara blocului

Pereţii casei scării blocului sunt scorojiţi? Zugrăveala a căzut? Nu mai staţi pe gânduri şi apucaţi-vă să văruiţi. Vopseaua se usucă mai repede acum decât dacă aţi zugrăvi iarna.

Grijă mare la acoperiş!

Vremea călduroasă permite ca lucrarea să se facă fără grabă. Nu este recomandată cârpeala, pentru că, în final, costurile vor fi mai mari.


Înlocuiţi tot acoperişul, dacă este necesar Vara, e ideal să reparaţi ţevile de la subsolul blocului

Acum e momentul să verificaţi contractele asociaţieiSchimbaţi ţevile de apă

Dacă aţi sesizat probleme la instalaţiile comune de apă, de canalizare sau de căldură, e momentul prielnic să vă apucaţi de treabă.

Alte probleme care pot fi rezolvate în această perioadă

» Încercaţi să recuperaţi restanţele acumulate de rău-platnici la întreţinere;
» Revizuiţi toate contractele pe care asociaţia le are încheiate cu terţi pentru diverse servicii;
» Verificaţi situaţia financiară a asociaţiei;
» Controlaţi activitatea personalului angajat al asociaţiei (administrator, îngrijitor, instalator etc.) şi luaţi măsuri radicale, inclusiv demiterea vinovaţilor, în cazul constatării unor nereguli.


sursa: libertatea.ro

7 paşi pentru a evita restanţele la factură

E de aşteptat ca dublarea preţului la apă caldă şi la căldură, din cauza anulării subvenţiei, să ducă la creşterea restanţierilor la întreţinere. Radu Opaina, preşedintele FAPR, vă arată azi care sunt măsurile obligatorii ce trebuie aplicate de conducerile asociaţiilor de proprietari pentru a proteja asociaţia şi pentru a uşura plata facturilor.
Administratorii care nu vor să aibă dureri de cap la iarnă trebuie să ia măsuri de precauţie din această vară
1. Realizarea unei conducte comune de gaze naturale pe casa scării cu contor şi contract individual pentru fiecare proprietar. Astfel, fiecare locatar nu va mai depinde cu apa caldă şi căldura de ceilalţi proprietari.

2. Nu daţi banii asociaţiei pe mâna unor persoane fizice sau firme din afara blocului. Banii în numerar (încasări, plăţi, bancă) se gestionează exclusiv de către o persoană serioasă şi de încredere din cadrul asociaţiei de proprietari.

3. Suspendarea aplicării de penalizări către restanţierii cu probleme financiare accidentale şi eşalonarea fermă a restanţelor pentru cel puţin 12 luni, dar nu şi pentru restanţierii răuplatnici. Şi instituţiile au reguli stricte împotriva restanţierilor.

Radu Opaina - Preşedintele FAPR4. Nu cheltuiţi bani din fondurile asociaţiei decât pentru stricte necesităţi de natură tehnică (avarii, defecţiuni etc.).

5. Pentru a vă asigura cu privire la legalitatea tuturor actelor este bine să fiţi asociaţie de proprietari membră a FAPR. În cadrul cotizaţiei lunare primiţi servicii cum ar fi: lista de plată, calculul unor facturi individuale etc.

6. În această perioadă evitaţi să cereţi bani proprietarilor pentru fondul de rulment.

7. Proprietarii trebuie informaţi cu privire la: consumuri raţionale, eliminarea oricăror pierderi de apă din apartamente, utilizarea instalaţiilor comune de evacuare gunoi (ghenă) şi ape menajere (canalizare) în mod corespunzător, păstrarea curăţeniei, participarea fără bani la mici activităţi utile asociaţiei.

sursa: libertatea.ro

Nu se aplică penalităţi la fondul de rulment

Fondul de rulment e o necunoscută pentru mulţi proprietari de apartamente. Când şi în ce fel trebuie achitat? Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiei de Proprietari din România, vă prezintă prevederile legale privind rularea acestui fond.

- Teoretic, fondul de rulment este constituit de către proprietar pentru a-i uşura modul de plată a întreţinerii, iar suma depusă la asociaţie aparţine acestuia. Ca atare, Adunarea generală a locatarilor nu poate decide existenţa sau inexistenţa fondului.

- Odată folosit, fondul de rulment se reîntregeşte prin lista de plată. Administratorul şi comitetul executiv al asociaţiei gestionează fondul de rulment într-un registru. Chiriaşii au obligaţiile pe care le-au stabilit cu proprietarul, la preluarea apartamentului, privind fondul de rulment.

- Acesta poate fi constituit conform opţiunii proprietarului, iar suma provenită de aici nu este obligaţie de plată, deci nu se supune penalizărilor.

- Acolo unde se utilizează, fondul de rulment trebuie să fie la nivelul întreţinerii, la valoarea maximă a acesteia din perioada de iarnă. Fondul se utilizează, se rulează permanent, constant şi lunar. Pentru încasarea fondului de rulment se eliberează chitanţă personalizată, separat de cea pentru plata întreţinerii.

Fondul nu se depune la bancă cu titlu de depozit

- Legea specială a asociaţiilor de proprietari, H.G. nr. 1.588 din 2007, face referire la fondul de rulment. În multe ţări din UE nu există fond de rulment. Mai trebuie ştiut că fondul nu intră sub incidenţa Codului fiscal. Sumele provenite din fond nu se depun la bancă cu titlu de depozit, ci sunt în continuă mişcare, în exerciţiul financiar-contabil al asociaţiei.

- Inexistenţa fondului de rulment conduce la eficienţă contabilă într-o asociaţie de proprietari. În perioadă de criză financiară nu se recomandă să se ceară cotizarea la fondul de rulment, pentru că se agravează situaţia economică din bloc.

sursa: libertatea.ro