duminică, 15 februarie 2009

6 paşi în depistarea furturilor la bloc


Radu Opaina ne spune care sunt cele mai des întâlnite tentative de furt într-o administraţie.

Unii administratori de bloc, cu complici sau fără, consideră că pentru a le creşte veniturile, fără muncă, pot să bage mâna, fără frică de lege, adânc, în buzunarul proprietarilor.

Furturile sunt fie mari, de ordinul sutelor de milioane sau chiar miliardelor de lei vechi, fie mici, de ordinul milioanelor sau zecilor de milioane. Cele mai des întâlnite sunt cele mici, dar acestea sunt pentru hoţi şi cele mai eficace, pentru că sunt mai greu de observat şi depistat.

1. Comparaţi datoriile cu restanţele

Trebuie să sunaţi la telefonul de relaţii cu clienţii sau se mergeţi la toţi furnizorii pe care îi are asociaţia (RADET, Apa Nova, Distrigaz etc.) pentru a afla valoarea datoriilor asociaţiei către furnizori.

Se adună toate valorile obţinute.

Dacă valoarea datoriilor la furnizori este mai mare decât valoarea totală a restanţelor afişate la avizier pe lista de plată, atunci diferenţa este suspectă, în proporţie de 99%, de furt.

2. Aflaţi pentru ce se foloseşte fondul de rulment

Dacă asociaţia are fond de rulment trebuie verificat dacă suma totală pe asociaţie din Registrul pentru evidenţa fondului de rulment se regăseşte fie în contul asociaţiei, fie în plata la zi a facturilor la furnizori, fie la casieria asociaţiei.

Dacă nu există datorii la furnizori, dar există restanţieri în asociaţie, atunci fondul de rulment a fost folosit pentru restanţieri, ceea ce nu e bine.

Dacă nu se regăseşte în nici una din formele prezentate, înseamnă că fondul de rulment e în “contul” personal al administratorului.

3. Verificaţi destinaţia banilor din chirii

În blocurile cu venituri de mii de euro pe lună din chirii, panouri publicitare, antene de telefonie etc. banii trebuie să se regăsească, scriptic şi faptic, în gestiunea asociaţiei, fie în contul bancar fie la casieria asociaţiei de proprietari.

Aceste blocuri, după ani de zile de venituri consistente, ar trebui să arate, pe proprietatea comună, ca nişte hoteluri de cel puţin 4 stele. Este primul indiciu cu privire la destinaţia banilor.

4. Asiguraţi-vă că lucrările de reparaţii sunt legale

Se verifică cu sprijinul preşedintelui sau cenzorului asociaţiei dacă facturile sau convenţiile care reprezintă lucrări de reparaţii sau bunuri de natură administrativă (ţevi, conducte, aparate, materiale etc.) sunt reale, adică se verifică dacă există în magazia asociaţiei bunurile respective sau dacă lucrarea de reparaţii a fost efectuată.

În general - şi îndeosebi înainte şi după sărbători - se practică metoda “ia factura, dă banii, reţine şpaga dar fără lucrare făcută”, în complicitate cu instalatori, mecanici, zugravi etc.

5. Verificaţi facturile de plată

Proprietarii interesaţi să afle dacă sunt furaţi la factura de intreţinere trebuie să mai verifice şi valoarea facturilor lunare la furnizori şi valoarea aceloraşi facturi introduse la plată prin lista de plată.

Dacă există diferenţă şi nu poate fi justificată de către administrator sau orice membru din conducerea administraţiei de proprietari, cu argumente logice şi fireşti sau cu documente legale, atunci această diferenţă reprezintă tentativă de furt.

6. Cereţi consumul apometrului general

Deşi constată diferenţe uriaşe între consumul declarat de locatari şi consumul înregistrat pe apometrul general, administratorii asociaţiilor de proprietari susţin că nu pot decât să împartă ceea ce este în plus la toţi locatarii.

Puţini sunt cei care comandă verificarea apometrelor din casele oamenilor şi tot mai puţine sunt situaţiile în care se găsesc nereguli, dat fiind faptul că cei care trişează îşi pot aranja oricând sistemul.

sursa: click.ro