sâmbătă, 24 noiembrie 2007

LEGEA nr. 230 din 6 iulie 2007

LEGEA nr. 230 din 6 iulie 2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, aduna toate prevederile legale care au existat in acest domeniu (Legea 114/1996, a locuinţei şi O.G. 85/2001), acestă lege abrogă: art. 35 alin. 3, art. 35^1, art. 36, art. 64, art. 69 şi anexa nr. 2 din Legea locuinţei nr. 114/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 393 din 31 decembrie 1997, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanta Guvernului nr. 85/2001 privind organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 234/2002, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
Prevederile acestei legi aduc insa si modifcari semnificate in ceea ce priveşte acest domeniu, cum ar fi:
- precizarea clară a obligaţiei proprietarilor şi asociaţiei de proprietari de a lua măsuri pentru consolidarea, modernizarea clădirii, pentru reabilitarea termica şi eficienta energetica,
- Comitetul executiv al asociatiei de proprietari are o competenţă sporită, deoarece unele atribuţii care erau în competenţa exclusivă a adunării generale au fost tribuite acestuia, cum ar fi: angajarea unui cenzor din afară asociaţiei de proprietari, persoana fizica ori juridică de specialitate, pe baza de contract sau convenţie de prestări de servicii; prin mandat de la adunarea generală comitetul executiv reprezentat de preşedintele asociaţiei de proprietari angajează şi eliberează din funcţie persoana care ocupa funcţia de administrator sau a altor angajaţi ori prestatori, în scopul administrării şi bunei funcţionari a clădirii; stabileşte sistemul propriu de penalizări ale asociaţiei de proprietari pentru restantele afişate pe lista de plata ce privesc cheltuielile asociaţiei de proprietari, conform prevederilor legale; adopta decizii asupra cuantumului salariilor, al indemnizaţiilor şi al eventualelor premieri care se acorda personalului încadrat cu contract individual de munca, precum şi asupra valorii şi a modalităţilor de contractare, în cazul în care administrarea clădirii este asigurata de persoane juridice, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a proprietarilor; comitetul executiv decide şi asupra acordării unor drepturi băneşti membrilor asociaţiei de proprietari care desfăşoară activităţi lucrative folositoare acesteia, în limita bugetului de venituri şi cheltuieli adoptat de adunarea generală a proprietarilor.
- Preşedintele asociaţiei de proprietari sau membrii comitetului executiv pot fi remuneraţi pe baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la data adoptării bugetului anual de venituri şi cheltuieli(acestă posibilitate nu era precizată clar până acum)
- Cenzorul sau membrii comisiei de cenzori trebuie sa aibă cel puţin studii medii şi pot depune, dacă adunarea generală a asociaţiei de proprietari hotărăşte astfel, într-un cont bancar al asociaţiei de proprietari, o garanţie suficienta şi îndestulătoare, pe baza unui contract de garanţie încheiat în acest sens. Cuantumul garanţiei nu poate fi mai mic decât media anuala a totalului cheltuielilor lunare ale asociaţiei. (până acum nu exista posibilitatea dată adunării generale să hotărească dacă dorşte să perceapă granţie materială pentru cenzori şi pentru cenzori se cereau studii de specilitate şi nu numai studii medii)
- Persoanele fizice pot fi angajate prin încheierea unui contract individual de munca, conform celor stabilite prin negociere directa, până acum legislaţia prevedea posibilitatea angajării şi pe bază de convenţie civilă de prestări servicii (cea mai agretă formă de angajare utilizată de către asociaţiile de proprietari deoarece presupunea cheltuieli mai mici din partea angajatorului, adică doar impozit pe salariu)
- s-a modificat modalitatea de convocarea adunării generale , şi anume: convocare se face prin afişare la loc vizibil sau pe baza de tabel nominal convocator (până acum se făcea pe baza ambelor documente, lucru greau de realizat în cazul în care multe apartamente sunt date în chirie deci proprietarii pot fi foarte greu găsiţi pentru a semna toţi tabelul convocator);
proprieatrii trebuie anunţaţi cu 7 zile înainte de data stabilită a adunării general şi nu cu cel puţin 10zile - s-a simplificat modalitaea de a se lua hotărâri în situaţii excepţionale, deaorece acestea pot fi luate prin acordul scris al majorităţii proprietarilor unei scări sau unui bloc, membri ai asociaţiei de proprietari, pentru probleme care îi vizează direct, pe baza de tabel nominal.
- s- modificat termenul în care proprietarii pot ataca în justiţie o hotărâre a adunării general de la 60 de zile la 45 zile de la adoptarea acesteia
- A apărut obligaţia furnizorilor serviciilor de utilităţi publice, de a acţiona impotriva proprietarilor restantieri.
-Schimbarea destinaţiei locuinţelor, precum şi a spaţiilor cu alta destinaţie decât aceea de locuinta fata de destinată iniţială, conform proiectului iniţial al clădirii cu locuinţe, se poate face numai cu avizul comitetului executiv şi cu acceptul proprietarilor direct afectaţi cu care se invecineaza, pe plan orizontal şi vertical, spaţiul supus schimbării şi nu cu acordul adunării genrale şi cu acceptul proprietarilor direct afectaţi, cum era prevăzut până acum
- prevederile legale care erau valabile până în momentul în faţă precizau că, adunarea generală avea posibilitatea să hotăreacă asupra modalităţii de utilizarea a sumelor rezultate din aplicarea penalitatilor de întârziere, în acest moment prin Legea 230/2007 se precizează doar 3 posibilităţi de utilizare: pentru plata penalizărilor impuse asociaţiei de proprietari de către terţi şi pentru cheltuieli cu reparaţiile asupra proprietăţii comune sau alte cheltuieli de natura administrativă.
- noile prevederi legale presupun o procedură mai laborioasă a modalităţii de atestare a persoanelor fizice în calitatea de administrator de immobile. Aceste sunt atestate de către primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autorităţii administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local. Până în momentul de faţă aceste persoen erau atestate de către o comisie de specialitatea a consiliului local fără a fi necesară adoptarea unei hotărâri în acest sens.
- la capitolul contravenţii a apărut o nouă prevedere (chiar dacă acest lucru era prevăzut de HCL 213/2003 în cazul preşedintelui, a membrilor comitetului executiv, şi cenzori) şi anume faptul că neîndeplinirea atribuţiilor de către preşedinte, membrii comitetului executiv, cenzori, administrator de imobil constituie contravenţie care se sancţionează cu o amendă de la 500-2500 lei RON.
Este important să se precizeze faptul că Legea nr. 230/2007, intră în vigoare doar din 23.08.2007 şi până în data de 23.10.2007 va fi adoptată o Hotărârea Guvernului României privind normele de aplicare a legii, norme care pot abroga prevederile H:G. nr. 400/2003.

Niciun comentariu: