vineri, 30 noiembrie 2007

Temperatura minimă din casă, stabilită de asociaţie

de Radu Opaina

Viaţa la bloc presupune anumite reguli care trebuie respectate de locatari. În acelaşi timp, însă, cei care trăiesc la comun trebuie să ştie că pot pretinde condiţii minime de confort, siguranţă şi linişte. Specialistul nostru, Radu Opaina, ne spune că toate acestea se pot stabili în regulamentul de ordine interioară al asociaţiei.

Pentru aplicarea legilor într-o asociaţie de proprietari, trebuie întocmite anumite documente de ordin interior necesare şi obligatorii pentru o organizare şi o funcţionare eficiente. Aceste documente, care trebuie să fie în deplină concordanţă cu legile, sunt:

- Statutul asociaţiei de proprietari. Reprezintă legea de organizare şi funcţionare a asociaţiei. Stabileşte drepturile şi obligaţiile proprietarilor, atribuţiile adunării generale, ale comitetului executiv şi cenzorului, atribuţiile persoanelor alese şi angajate, criteriile de repartizare a cheltuielilor, alte reguli cu caracter general.

- Acordul de asociere. Stabileşte cine este şi cine nu este membru al asociaţiei de proprietari, cotele-părţi indivize, alte date despre proprietăţile din cadrul asociaţiei.

- Regulamentul de ordine interioară. Prin acest document se pot stabili programul de linişte şi somn din bloc, programul la casierie, condiţiile şi orele de acces în imobil, prevederi pentru proprietari cu privire la obligativitatea asigurării confortului minim de locuit (temperatura minimă din apartament pe timp de iarnă, curăţenie etc.), sancţiuni pentru proprietarii care încalcă regulile de ordin interior stabilite.

- Registrul de procese-verbale al asociaţiei. În acest registru se înscriu hotărârile adunării generale ale proprietarilor, desfăşurate sau amânate, cu totalitatea menţiunilor şi celor discutate, aprobate sau nu de proprietari, clar şi fără loc de interpretare, semnate de membrii comitetului executiv şi de secretarul şedinţei. În aceste documente, proprietarii trebuie să găsească informaţii despre: buget şi fonduri (reparaţii, rulment, investiţii etc.), situaţia generală a asociaţiei, alegerile desfăşurate, delegarea competenţelor adunării generale către comitetul executiv, altele conform atribuţiilor din statut.

- Registrul de procese-verbale al comitetului executiv. În acest registru se înscriu deciziile comitetului executiv cu privire la întreaga activitate din asociaţia de proprietari. În aceste decizii proprietarii trebuie să găsească informaţii despre regulile şi condiţiile cu privire la sistemul de penalizări, scutirile de la plată, animalele de casă, angajările şi demiterile, contorizarea individuală, salariile şi indemnizaţiile, firmele din bloc, spaţiile comune, desfăşurarea lucrărilor de reparaţii şi investiţii, restanţieri, acţiunile în justiţie, sancţiuni, ajutoare sociale, altele, conform atribuţiilor din statut.

- Registrul de procese-verbale al comisiei de cenzori. În acest document se înscriu observaţiile, constatările, rapoartele cenzorului cu referire strictă la legalitatea actelor şi faptelor din asociaţie. Acest registru este foarte important pentru comitet şi preşedinte, fiind practic elementul de control al administratorului.

- Regulamentul de organizare şi funcţionare. Opţional, în asociaţiile cu mulţi proprietari şi o activitate mai complexă, prin acest regulament se pot stabili comisii de specialitate, cu drepturi şi obligaţii, pe specific de activitate: tehnic, contabil, juridic ş.a.

Toate aceste documente se păstrează la sediul asociaţiei, în mod protejat. La cerere, către preşedinte, oricare membru al asociaţiei are dreptul să le consulte. Proprietarii nemulţumiţi de activitatea administratorului, preşedintelui sau cenzorului, în primul rând trebuie să solicite acestora documentul care justifică fapta sau activitatea reclamată.

Documentul în cauză poate fi unul din cele mai sus-menţionate. Dacă nu există nici un document prin care să i se justifice proprietarului baza legală, atunci fapta reprezintă un abuz în serviciu.

În această săptămână va apărea Ordinul ministrului economiei şi finanţelor nr. 1.969/2007 care înlocuieşte O.M.F.P. nr. 2.329/2001 şi care stabileşte reglementări cu privire la contabilitatea în asociaţiile de proprietari.

Niciun comentariu: