marți, 4 decembrie 2007

Locatarii decid chiria pentru spaţiile comune

de Radu Opaina

Hotărârile asociaţiei de proprietari privind gestionarea avutului comun pot aduce mari prejudicii locatarilor de la bloc. Radu Opaina spune că banii obţinuţi din închirierea terasei sau a altor părţi comune trebuie declaraţi şi cheltuiţi în folosul proprietarilor.

Majoritatea reprezentanţilor asociaţiilor de proprietari ori nu ştiu, ori neglijează cu bună ştiinţă obligaţiile către stat punând în pericol buzunarele şi destinul proprietarilor din blocuri. Pentru ca proprietarii să se protejeze împotriva acestor aspecte, vă prezentăm obligaţiile de bază ale asociaţiilor de proprietari faţă de statul român, care trebuie respectate de administratorii şi preşedinţii de bloc:

- declararea veniturilor din activităţi economice la administraţia financiară de sector/localitate anexând, în copie, procesul-verbal al adunării generale în care s-a stabilit bugetul de venituri şi cheltuieli cu alocarea sumei provenită din aceste activităţi în cadrul cheltuielilor de reparaţii, modernizare, îmbunătăţire confort spaţii comune pentru lucrări, stabilite în scopul scutirii de la plata impozitului pe profit.

- întocmirea şi ţinerea la zi a Cărţii de imobil. Se previn astfel acţiunile necontrolate ale persoanelor străine din bloc sau se pot depista urgent cauzele şi vinovaţii pentru furturi, spargeri, scandaluri etc.

- completarea Cărţii tehnice a construcţiei. Faţă de acest aspect deocamdată statul român, prin instituţiile administraţiei publice locale, are cele mai multe obligaţii pentru că încă nu a predat Cărţile tehnice către asociaţiile de proprietari.

- declaraţiile fiscale obligatorii lunare (declaraţia 100, la sănătate, pensii, şomaj, ITM) şi anuale. Acestea se întocmesc în baza programelor informatice speciale emise de stat pentru impozitele şi contribuţiile plătite şi se depun la instituţiile cărora le-au fost plătite sumele.

- depunerea situaţiei de activ şi pasiv la primării. Acest document, dacă este întocmit corect şi legal, evidenţiază situaţia reală a asociaţiei din punct de vedere financiar. Federaţia vă ajută să întocmiţi acest document extrem de important pentru prezentul şi viitorul proprietarilor.

- impozitul şi contribuţiile obligatorii către bugetul local şi central de stat:
a. pentru contractul de muncă: impozitul pe venit, contribuţiile către fondul de sănătate (CASS), şomaj, pensii (CAS), comisionul la Camera de muncă.
b. pentru convenţiile civile: impozitul pe venit.
c. pentru contractul de mandat: impozitul pe venit, contribuţiile către fondul de sănătate.

- persoanele fizice care obţin venituri din activităţi pe bază de convenţie civilă la asociaţiile de proprietari şi care nu sunt asigurate la sănătate şi pensii au obligaţia să se asigure în nume personal. În această situaţie asociaţia de proprietari nu are nici un fel de obligaţie către stat cu excepţia reţinerii şi plăţii impozitului pe venit.

Nerespectarea acestor obligaţii atrage amenzi usturătoare din buzunarul proprietarilor care, dacă consideră că vinovaţi sunt aleşii sau numiţii lor (preşedinte, administrator), le pot imputa acestora pagubele create, dar după ce ele au fost achitate. Se pregătesc, începând cu 1 ianuarie 2008, controale şi măsuri dure împotriva celor care nu-şi respectă obligaţiile, în special cele fiscale, a spus Radu Opaina.

www.click.ro


Niciun comentariu: