miercuri, 4 martie 2009

Care sunt obligaţiile fiscale ale asociaţiei de proprietari

Ca oricare altă instituţie din România şi asociaţiile de proprietari au obligaţii către bugetul de stat pentru salariile sau indemnizaţiile pe care le plătesc celor care lucrează sau au atribuţii faţă de proprietari. Radu Opaina, preşedintele Asociaţiilor de Proprietari din România, ne spune ce dări suportă asociaţia pe lângă leafa personalului de la bloc.

Pentru munca prestată la bloc, preşedinţii, administratorii, cenzorii şi membrii de comitet sunt plătiţi din banii proprietarilor. Pentru veniturile realizate de personalul contractual de la bloc, statul percepe impozit care trebuie achitat de către asociaţia de proprietari. Din neştiinţă sau neglijenţă, mulţi administratori sau preşedinţi de asociaţii ocolesc aceste obligaţii legale expunând proprietarii la riscul de a primi amenzi însemnate, mai ales dacă aceste obligaţii fiscale nu sunt declarate.

Pentru aceste taxe şi contribuţii se depun lunar şi declaraţiile fiscale obligatorii. Acolo unde există încă asociaţie de locatari, în afara legilor, riscurile sunt şi mai mari pentru proprietari întrucât se plătesc oameni într-o totală ilegalitate, adică la negru. În funcţie de forma de angajare sau de prestare, taxele şi impozitele obligatorii sunt următoarele:

1. Contract de muncă

Pentru contractul de muncă care se aplică în situaţia în care activitatea persoanei se desfăşoară în fiecare zi lucrătoare:

a. Asociaţia plăteşte ca angajator: 0,5% la Fondul de şomaj; 20,8% la Fondul de pensii ; 5,2% la Fondul de sănătate (C.A.S.S.) ; 0,75% Comision la Camera de Muncă (I.T.M.); 0,168% la Fondul de accidente de muncă şi boli profesionale ; 0,85% cota de contribuţie pentru fondul de concedii; 0,25% la fondul de garantare a creanţelor salariale.

Total: 28,518% de plătit în plus către stat faţă de suma brută la care se aplică procentele.

b. Asociaţia plăteşte pentru angajat: 0,5% la Fondul de şomaj; 5,5% la Fondul de sănătate; 10,5% la Fondul de pensii; 16% Impozit.
Total: 32,5 % de plătit din suma brută la care se aplică procentele.

2. Convenţii civile

Pentru Convenţiile civile care se aplică în situaţia în care prestaţia persoanei nu se face în fiecare zi lucrătoare:

Asociaţia, ca beneficiar, reţine şi plăteşte pentru prestator 16% impozit. Se poate reţine şi plăti doar 10% impozit, dar în anul următor administraţia financiară face regularizare, iar persoana va plăti diferenţa până la 16%.

3. Contract de mandat

Pentru contractul de mandat care se aplică în cazul persoanelor alese (preşedinte, membru comitet, cenzor din interior):

a. Asociaţia plăteşte ca mandant: 5,2% la Fondul de sănătate (C.A.S.S.); 0,85% Cota de contribuţie pentru fondul de concedii şi indemnizaţii. Total: 6,05% de plătit în plus către stat faţă de suma brută la care se aplică procentele.

b. Asociaţia plăteşte pentru mandatar: 5,5% la Fondul de sănătate; 16% Impozit. Total: 21,5% de plătit din suma brută la care se aplică procentele.

sursa: click.ro