luni, 17 august 2009

Aşa îţi faci asociaţie de proprietari

Pentru cei care stau la bloc, asociaţia de proprietari reprezintă interesele comune ale majorităţii proprietarilor, fără scop patrimonial. Ea are personalitate juridică, administrând şi gestionând proprietăţile comune.

Există peste 20.000 de asociaţii de locatari care nu s-au transformat încă în asociaţii de proprietari, întrucât au probleme privind posibilitatea funcţionarii în conformitate cu legislaţia. Astfel, ele nu pot beneficia de programele naţionale prin care se acordă diverse subvenţii pentru reabilitarea termică sau Casa verde şi nici de sprijin pentru scăderea facturii la întreţinere.

Asociaţia de proprietari se înfiinţează prin acordul scris a cel puţin jumătate plus unu din numărul proprietarilor apartamentelor şi spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă.
Acordul se consemnează într-un tabel care va conţine: numele şi prenumele proprietarului, adresa, codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, indicarea titlului de proprietate, data exprimării voinţei de asociere şi semnătura.

În clădirile de locuinţe cu mai multe tronsoane sau scări se pot constitui asociaţii de proprietari pe fiecare tronson ori scară în parte, doar dacă nu există o proprietate comună care nu poate fi delimitată. Asociaţiile de proprietari la nivel de scări sau tronsoane se pot constitui prin hotărârea adunării generale şi cu acordul expres al coproprietarilor.

Acte necesare

Cerere pentru acordarea personalităţii juridice (în numele preşedintelui, inclusiv delegatie pentru persoana împuternicită;

Statutul Asociaţiei de Proprietari, inclusiv tabelul nominal cu semnături;

Actul constitutiv;

Acordul de asociere;

Procesul-verbal al Adunarii

Generale de constituire;

Copie de pe încheierea de la Judecătorie cu înscrierea în Cartea Funciară a clădirii sau copie de pe încheierea de la Judecătorie cu înscrierea în Cartea Funciară a actului de proprietate al unui membru al Asociaţiei de Proprietari;

Proces-verbal de predare – primire a mijloacelor materiale şi băneşti.

Cât costă?

Contrar zvonisticii lansate de cei care nu doresc organizarea transparentă şi eficientă a asociaţiilor, costurile sunt nesemnificative.

Aproximativ 100 de lei de asociaţie;

Liga Asociaţiilor de Proprietari Habitat oferă gratuit consiliere pentru constituirea asociaţiei de proprietari. Informaţii la 021/319.07.99 sau e-mail mihai.mereuta@habitaturban.ro.

Paşi de urmat

Dosarul de constituire se depune şi se înregistrează la organul financiar local;

Dosarul se înaintează către Judecătorie, în vederea acordării personalităţii juridice;

Judecătoria comunică încheierea prin care s-a acordat personalitatea juridică asociaţiei de proprietari;

Se depune la Judecătorie o cerere de legalizare a încheierii, împreună cu încheierea, timbru judiciar de 2 lei şi un timbru judiciar de 0,15 lei;

Se face ştampila asociaţiei;

De la Administraţia Financiară se obţine certificatul de înregistrare fiscală;

Se deschid conturi bancare;

Se fac noile contracte cu furnizorii.

Cum se obţine certificatul fiscal

Formular tip 010;

Copie hotarare judecătorească legalizată de către judecatorie;

Împuternicire semnată de către preşedintele asociaţiei;

Proces verbal de constituire din care să reiasă numele preşedintelui;

Declaraţie pe proprie răspundere a preşedintelui privind inexistenţa unui alt certificat de înregistrare fiscală;

Dosarul se depune la Administraţia Financiară. Nu confundaţi Direcţia de Impozite şi Taxe Locale (subordonată Primariei) cu Administraţia Financiară din subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală!



sursa:click.ro