vineri, 18 iulie 2008

Pe cine să alegem să conducă asociaţia

Într-un bloc în care funcţionează o asociaţie de proprietari, aveţi nevoie de oameni pregătiţi pentru administrarea bunurilor comune. Pe lângă pregătirea profesională, ei trebuie să aibă şi alte calităţi. Radu Opaina, specialistul ziarului Click!, ne spune azi care ar trebui să fie celelalte virtuţi ale celor pe care îi angajăm la bloc.
Aceşti oameni se găsesc greu, dar dacă îi găsim avem o garanţie în plus că viaţa la bloc va decurge normal. Pentru buna funcţionare a asociaţiei, iată cum ar trebui să arate persoanele pe care le angajaţi să vă administreze avutul.
- Aveţi nevoie de un preşedinte ales dintre proprietari, care să aibă bunăvoinţă, conştiinţă şi să fie moral. Nu trebuie să aibă studii de specialitate, iar funcţia nu impune efort sau mult timp alocat. Trebuie doar verticalitate şi puterea de a nu ceda în faţa incompetenţei, minciunii şi corupţiei. Această funcţie nu poate fi ocupată de o persoană din afara asociaţiei sau de către un proprietar care nu este membru al asociaţiei.
- Angajaţi un administrator şi un cenzor, persoane fizice care au calificare şi recomandări privind calitatea muncii lor din partea unor specialişti în domeniu. Diferenţa dintre un administrator competent şi unul incompetent se vede la faţa locului prin dezorganizare, mizerie, scandal, probleme financiare şi tehnice. Existenţa unui cenzor de calitate, atent la calcule, salvează asociaţia de la riscurile privind fraudele şi ilegalităţile. E indicat ca atunci când se constată abuzul, incompetenţa sau ilegalitatea, persoana să fie schimbată de către preşedinte urmare a deciziei comitetului executiv. Cei care critică trebuie încurajaţi- Angrenarea, alegerea persoanelor care critică sau care au idei în activitatea asociaţiei e de bun augur. Numai aşa se poate rezolva o problemă contestată, iar persoana capătă astfel răspundere juridică şi materială şi i se oferă posibilitatea să pună în practică ceea ce gândeşte. Altfel, persoana trebuie neluată în seamă, iar dacă produce neplăceri sau chiar prejudicii trebuie acţionată pe cale legală la instituţiile abilitate (poliţie, parchet, primărie s.a.).
Ce au de făcut?
- Să stabilească un sistem de penalizări împotriva proprietarilor care nu plătesc la timp întreţinerea, în limitele stabilite de lege şi anume maximum 0,2 %/zi de întârziere.- Să constituie, în mod obligatoriu, un fond anual de reparaţii cu încasare lunară conform cotelor-părţi indivize în cadrul totalului lunar de plată. Numai aşa se pot rezolva eficient lucrările majore din bloc (terasă, ascensor, subsol, instalaţii comune pe verticală etc.). - Să contracteze lucrări după raportul calitate-preţ, şi nu după criteriul şpăgii sau al comisionului.
Cum îi angajăm?
Forma de angajare a persoanelor în funcţie de programul de lucru. Dacă activitatea nu e în fiecare zi atunci se impune încheierea de convenţii civile, iar dacă activitatea e în fiecare zi lucrătoare atunci se impune contractul individual de muncă. Pentru contractele de muncă, asociaţia suportă o sumă dublă faţă de venitul net al persoanei.
Sursa: www.click.ro