luni, 21 aprilie 2008

Stop abuzurilor şefilor de bloc

Dacă nu sunteţi de acord cum se cheltuiesc banii asociaţiei sau aţi fost prejudiciat direct de cei care administrează proprietatea comună, trebuie să ştiţi că îi puteţi reclama la biroul unic de relaţie cu asociaţiile de proprietari din primării. Radu Opaina, specialistul Click!, ne spune care sunt obligaţiile specialiştilor din administraţia locală şi cum vă pot ei rezolva problemele.

Consiliile locale au obligaţia să stabilească reguli pe care primăriile să le ducă la îndeplinire, strict în folosul cetăţenilor. Aceste măsuri trebuie să se refere la:

- îndrumarea şi susţinerea proprietarilor în scopul înfiinţării, organizării şi funcţionării asociaţiilor de proprietari
- sprijinirea conducerii asociaţiei de proprietari pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin pentru întreţinerea şi repararea construcţiilor şi instalaţiilor comune
- întocmirea şi distribuirea materialelor informative de interes pentru asociaţiile de proprietari
- soluţionarea cererilor proprietarilor cu privire la controlul financiar-contabil şi de gestiune asupra activităţii asociaţiilor de proprietari.

Pentru controalele financiar-contabile şi de gestiune la asociaţiile de proprietari, autorităţile publice locale pot delega contabili autorizaţi şi specializaţi pentru domeniul asociaţiilor de proprietari. Aceştia au următoarele competenţe:

- Verifică existenţa şi completarea corectă şi la zi a registrelor contabile obligatorii şi a altor documente necesare activităţii;
- Verifică plata taxelor şi impozitelor către bugetul local şi de stat, depunerea declaraţiilor fiscale obligatorii, precum şi legalitatea întocmirii statelor lunare de plată;
- Verifică legalitatea tuturor actelor cu privire la sumele de întreţinere emise de asociaţia de proprietari, care fac obiectul reclamaţiilor, în scris, a cel puţin trei proprietari;
- Controlează respectarea atribuţiilor de gestiune ce revin persoanelor alese, angajate sau contractate de asociaţia de proprietari.

În situaţia în care comitetul executiv al asociaţiei de proprietari şi preşedintele acesteia nu îşi îndeplinesc atribuţiile legale ce le revin potrivit prevederilor legale şi statutului propriu, consiliile locale vor organiza o adunare generală extraordinară.

Aceasta se convoacă la cererea unui grup format din minimum trei proprietari, membri ai asociaţiei, în care se vor dezbate problemele urgente ivite în activitatea asociaţiei de proprietari.