duminică, 9 martie 2008

Greşeli care vă măresc întreţinerea

În majoritatea blocurilor din România există diferenţe semnificative între consumul de apă facturat de furnizor şi suma consumurilor de pe contoarele din apartamente. Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, vă prezintă azi cauzele acestor diferenţe. Săptămâna viitoare specialistul nostru va prezenta soluţiile pentru eliminarea neplăcerilor care vă afectează buzunarul.
Facturile umflate la apă caldă şi rece sunt o adevărată corvoadă pentru asociaţiile de proprietari. De cele mai multe ori, furnizorii de utilităţi nu recunosc că acestea se datorează, în mare parte, stării jalnice a reţelelor de distribuţie. E bine să aflaţi că diferenţele care apar între consumul facturat şi cel real se datorează şi neatenţiei proprietarilor ori administratorilor. Specialistul ziarului nostru a identificat şi alte cauze:

- existenţa unor pierderi de apă din cauza unei avarii pe instalaţia comună a blocului. Pentru depistarea ei, robineţii tuturor coloanelor verticale din subsol trebuie închişi, contorul general monitorizat pentru a vedea dacă înregistrează consumul;
- necitirea, cel puţin în aceeaşi zi, atât a contorului general, cât şi a tuturor contoarelor individuale;

- nedeclararea corectă a consumurilor individuale din partea proprietarilor/chiriaşilor. Un apartament contorizat consumă de regulă între 3 şi 4 mc/persoană/lună pentru apă rece şi 2-3 mc/persoană/lună pentru apă caldă;
- prezenţa apei calde pe conducta de apă rece care determină contorul de apă rece să se învârtă invers, adică practic se înregistrează un consum mai mic pe contoarele individuale faţă de cel real şi înregistrat de contorul general;

- fraudă din partea unora dintre proprietari prin "ocolirea" contorului individual sau oprirea funcţionării acestuia;
- calcul greşit din partea administratorului, care ia în calcul consumurile individuale aparţinând unei luni, iar factura de apă care se repartizează aparţine altei luni;
- montajul greşit al contoarelor individuale care trebuie să fie montate în poziţie orizontală fără să existe coturi înainte şi după contor. Montarea greşită a contoarelor individuale determină erori de 10-20%;

- diferenţa de clasă metrologică între contoarele individuale şi contorul de branşament. Un contor individual nu înregistrează "firicelele" de apă (sub 10 litri/oră), în timp ce un contor de branşament înregistrează aceste consumuri;
- neverificarea metrologică a contoarelor individuale. Acest aspect poate determina o funcţionare necorespunzătoare a contoarelor individuale care poate produce erori de consum;
- defectarea contorului de branşament, citirea greşită a acestuia sau emiterea de către furnizor a unei facturi cu greşeli privind consumul pe bloc.
Facturile încărcate, suportate de toţi locatarii
Pentru eliminarea cauzelor şi reducerea efectelor, conducerea asociaţiei de proprietari trebuie să acţioneze de urgenţă. Diferenţele de consum vor fi considerate pierderi financiare ale asociaţiei de proprietari. Fie că sunt generate de deficienţele instalaţiei interioare de alimentare cu apă caldă şi rece a blocului, fie de o greşeală umană, acestea se repartizează tuturor proprietarilor după cota-parte indiviză.