marți, 26 februarie 2008

Fiecare scara de bloc se poate organiza intr-o asociatie proprie

În asociaţiile de proprietari constituite pe mai multe scări apar, din ce în ce mai des, litigii între proprietarii scărilor din cauza restanţierilor, lucrărilor necesare pentru terasă, ascensor sau subsol şi a modului de gospodărire. Specialistul ziarului nostru Radu Opaina ne spune cum se poate împărţi răspunderea pe fiecare scară a blocului.
Unii proprietari se consideră discriminaţi, alţii defavorizaţi, iar o altă categorie importantă consideră că nu sunt obligaţi să ţină în spate o scară cu mulţi restanţieri. Singura soluţie pentru rezolvarea acestor probleme o reprezintă separarea pe scări, prin divizarea asociaţiei de proprietari.
Astfel, se separă gestiunea comună în gestiune pe scară şi, practic, nu mai există nici o legătură şi nici o dependenţă între scări, fiecare administrându-se în mod independent după propria putere financiară şi după capacitatea sa organizatorică. O asociaţie de proprietari cu personalitate juridică se poate diviza în asociaţii de proprietari pe scări în următoarele condiţii:

Majoritatea proprietarilor (50 % + 1) de pe o scară să fie de acord cu înfiinţarea unei asociaţii de proprietari pe scara lor. Urmare a opţiunii majorităţii proprietarilor de pe o scară, preşedintele actualei asociaţii de proprietari convoacă adunarea generală extraordinară având drept ordine de zi divizarea asociaţiei de proprietari. Fără această adunare generală este posibil ca judecătorul delegat pentru înfiinţarea asociaţiilor de proprietari să respingă dosarul de înfiinţare a asociaţiei de proprietari de pe scara care doreşte separarea.
În adunarea generală extraordinară proprietarii vor hotărî divizarea asociaţiei de proprietari. Proprietarii nu au nici un motiv pentru care să nu fie de acord cu divizarea. Cine se opune şi obstrucţionează procesul de divizare, fără să aibă argumente juridice solide, riscă să suporte în viitor toate consecinţele negative care pot apărea urmare nedivizării.
După adunarea generală extraordinară, reprezentanţii fiecărei scări stabilesc persoanele care se vor ocupa cu întocmirea formalităţilor, inclusiv cu privire la separarea evidenţei mijloacelor băneşti şi materiale, precum şi data până la care să aibă loc divizarea, atât din punctul de vedere al actelor şi documentelor, cât şi din punct de vedere practic.
În baza procesului-verbal al adunării generale extraordinare cu privire la divizare, pe scara a căror proprietari (cel puţin 51% din totalul locatarilor) au hotărât să se separe, se va înfiinţa o nouă asociaţie de proprietari urmând procedura standard de înfiinţare a acesteia.
Asociaţia de proprietari din care se face desprinderea va rămâne cu documentele actuale (statut, acord de asociere) urmând ca, în baza procesului-verbal al adunării generale extraordinare cu privire la divizare, să-şi modifice denumirea (se adaugă la actuala denumire “scara …”) şi acordul de asociere printr-un act adiţional (cu noua denumire şi noua configuraţie a asociaţiei de proprietari pe scară). După acest pas, proprietarii din asociaţie trebuie să se se adreseze instanţei de judecată care le-a acordat personalitate juridică în scopul emiterii unei noi încheieri judecătoreşti.
Codul fiscal şi ştampila, schimbate
După obţinerea noii încheieri judecătoreşti, se va merge la administraţia financiară de sector sau de localitate pentru schimbarea Codului fiscal şi a ştampilei. Se vor anunţa toţi furnizorii cu privire la modificările survenite pentru actualizarea contractelor sau a altor acte, inclusiv în relaţia cu banca.
Sursa: ziarul Click