joi, 12 iunie 2008

Cand schimbati administratorul

Sunt cazuri in care administratorii se poarta ca niste stapani si nu tin cont de interesele proprietarilor. Nu uitati, insa, ca acestia sunt angajati de asociatie si trebuie sa actioneze in interesul acesteia.
Ana Vasiliu, seful Biroului pentru asociatii de locatari al Primariei sectorului 1, sustine ca atunci cand acesta actioneaza contrar intereselor proprietarilor, comitetul executiv al asociatiei sau presedintele poate hotari concedierea lui.
* Schimbarea administratorului se impune mai ales atunci cand situatia financiara e neclara. Administratorul trebuie sa poata dovedi cu acte cum s-au cheltuit banii, inclusiv fondul de rulment.
"Doar vorbele nu ajung. Trebuie ca locatarii sa ceara acte. Mai ales daca datoriile la furnizor sunt mai mari decat suma datoriilor de pe listele cu intretinerea de la avizier", ne-a declarat Radu Opaina, directorul Federatiei Asociatiilor de Proprietari din Romania.
* O alta abatere suficienta pentru a decide concedierea administratorului este lipsa de preocupare pentru spatiile comune. Terasa deteriorata prin care se infiltreaza apa la etajele superioare, subsolul inundat, vanele care nu functionaza, liftul oprit intre etaje sau mizeria de pe scara blocului sunt semne ca administratorul nu se o-cupa decat de incasarea banilor.
* Lipsa de informare a proprietarilor despre stadiul asociatiei este si ea o hiba suficienta pentru schimbarea "sefului de bloc". Administratorul trebuie sa afiseze liste complete la intretinere, concepute pe intelesul tuturor. De asemenea, el trebuie sa fie dispus oricand sa i se verifice gestiunea. Fie de comisia de cenzori, fie de contabili angajati din afara asociatiei pentru a verifica cheltuielile dintr-o anumita perioada de timp.
Pentru a sti exact ce trebuie sa-i cerem administratorului, va prezentam care sunt indatoririle de baza:
* Trebuie sa aduca la cunostinta proprietarilor orice intentie de realizare a lucrarilor de intretinere si reparatii, efectuarea lucrarilor prin hotararea unilaterala a administratorului fiind impotriva legii. Ofertele trebuie analizate si aprobate de comitetul executiv al asociatiei, iar pentru acestea executantul trebuie se emita factura, proces-verbal de receptie a lucrarii si garantie pentru lucrare.
* Este obligat sa controleze daca personalul angajat pentru curatenie, incarcarea si evacuarea gunoiului menajer isi face treaba. El poate inspecta proprietatea individuala pentru inlaturarea defectiunilor aparute la instalatiile de folosinta comuna, care cresc nejustificat cheltuielile asociatiei, iar in cazul defectiunilor la instalatiile individuale, trebuie sa-i ceara proprietarului sa le remedieze.
* Trebuie sa citeasca periodic, in functie de hotararea adunarii generale a asociatiei, indexul contoarelor individuale, daca acestea au fost montate cu acordul adunarii generale si al furnizorului de utilitati", a mai spus Ana Vasiliu.
* Administratorul este obligat sa aduca la cunostinta proprietarilor modul de stabilire a cheltuielilor pentru functionarea si intretinerea condominiului. Tot el trebuie sa sesizeze comitetul executiv asupra somarii restantierilor la plata cheltuielilor comune si aplicarea procedurii de recuperare a restantelor cu penalizarile aferente, penalizari care nu pot depasi 0,2% pentru fiecare zi de intarziere percepute dupa 30 de zile de la expirarea termenului de plata.

Sursa : www.libertatea.ro