luni, 2 iunie 2008

Preşedintele asociaţiei de proprietari răspunde de toate prejudiciile cauzate proprietarilor de la bloc

Românii care trăiesc la comun sunt nemulţumiţi de faptul că cei aleşi să conducă destinele asociaţiei de proprietari nu ţin cont de problemele reale de la bloc. Specialistul ziarului nostru, Radu Opaina, ne spune că preşedintele asociaţiei are obligaţia să găsească o soluţie la toate cererile şi reclamaţiile proprietarilor în termen de şapte zile.

De multe ori persoana aleasă de proprietari să le reprezinte interesele nu prea ştie ce atribuţii are şi nu cunoaşte ceea ce trebuie să facă pentru aplicarea şi respectarea legii. Cele mai importante atribuţii ale unui preşedinte sunt:

- Urmăreşte ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunării generale şi a deciziilor comitetului executiv.
- Are dreptul să decidă numai în limita celor stabilite de adunarea generală şi de către comitetul executiv. Este subordonat comitetului executiv şi adunării generale a proprietarilor.
- Emite, dacă este cazul, dispoziţii scrise către personalul angajat al asociaţiei pentru activitatea din asociaţia de proprietari.
- Semnează toate actele juridice sau contabile emise de asociaţia de proprietari, cu excepţia chitanţelor de plată a întreţinerii.
- Aprobă efectuarea cheltuielilor din fondul de reparaţii şi cele de natură administrativă (consumabile, materiale curăţenie, electrice, sanitare etc.).
- În termen de şapte zile soluţionează sau dă spre rezolvare celor răspunzători toate cererile sau contestaţiile scrise primite de la proprietari.
- Propune comitetului executiv măsuri ce privesc persoanele angajate care nu-şi respectă atribuţiile.
- Supraveghează desfăşurarea tuturor activităţilor din cadrul asociaţiei de proprietari, în mod special situaţia încasărilor şi plăţilor lunare, a debitelor şi creditelor asociaţiei.
- Reprezintă asociaţia în relaţiile acesteia cu terţii sau deleagă o persoană în acest scop (semnare contracte, acţiuni restanţieri, şedinţe publice ş.a.).
- Semnalează instituţiile statului abilitate pentru verificare, control sau anchetă atunci când constată abuzuri, ilegalităţi, furt sau înşelăciune.
- Coordonează şi mediază situaţiile excepţionale şi de criză (litigii, avarii, incendii, accidente, distrugeri, catastrofe naturale ş.a.).

Pentru atribuţiile şi răspunderea sa, preşedintele asociaţiei de proprietari poate fi remunerat, la cerere, în baza unui contract de mandat, conform hotărârii adunării generale a proprietarilor, la început de an sau ulterior. Preşedintele asociaţiei de proprietari nu poate decide de unul singur cum se cheltuiesc banii.

Pentru neîndeplinirea atribuţiilor ce îi revin, preşedintele asociaţiei de proprietari răspunde personal sau în solidar, după caz, în faţa legii şi a proprietarilor, pentru daunele şi prejudiciile cauzate proprietarilor în mod deliberat.

Sursa : www.click.ro