vineri, 25 ianuarie 2008

Dictatura administratorilor de bloc

Crezandu-se stapanii absoluti ai blocurilor, cei mai multi administratori calca in picioare legislatia si-i trateaza cu dispret pe proprietari. Avand la indemana stampila asociatiei, slujbasii proprietarilor cer in numele acestora intreruperea caldurii sau a apei calde menajere, pe motiv ca vor sa faca economii. Directorul general al Federatiei Asociatiei de Proprietari din Romania, Radu Opaina, sustine ca astfel de decizii sunt abuzive, iar cei vinovati pot raspunde penal: "Decizia intreruperii utilitatilor apartine Adunarii Generale a Proprietarilor. Cu o copie a procesului-verbal incheiat in urma sedintei si o cerere, administratorul poate sa ceara intreruperea utilitatilor. Daca hotararea nu a fost luata in urma Adunarii Generale, atunci este ilegala. Administratorul care a luat o astfel de hotarare trebuie dat afara, dupa un preaviz de 15 zile. El poate raspunde inclusiv penal, daca a adus prejudicii vreunui proprietar. Presedintele Asociatiei de Proprietari trebuie sa-l inlocuiasca pe administratorul care nu reprezinta interesele proprietarilor. Federatia poate asigura numai in Bucuresti un numar de 570 de administratori scoliti si monitorizati de catre noi. Salariile administratorilor sunt intre 30.000 si 50.000 de lei pe luna, de apartament. In aceasta suma intra activitatea de contabilitate a blocului, cea de casier si cea de administrator". Directorul comercial al Regiei Autonome Distributia Energiei Termice, Liana Uzum, sustine ca astfel de administratori creeaza probleme zilnic. "Cererile aduse de ei n-au nici macar atasate un tabel cu semnaturile locatarilor, cat de procese-verbale incheiate in urma Adunarilor Generale nici nu vorbim. De multe ori, se constata ca si tabelele cu semnaturi sunt false. Legea spune ca intreruperea caldurii sau apei calde sa se faca in urma hotararii Adunarii Generale a Proprietarilor". Activitatea Asociatiilor de Proprietari este reglementata de Legea nr. 114/1996, de Legea nr. 145/1999, de Hotararea de Guvern nr. 1275/2000 si Ordonantei nr. 85/2001. Orice decizie care se ia cu nerespectarea actelor normative este ilegala. Toate hotararile luate de Comitetul blocului trebuie aduse la cunostinta locatarilor prin afisare. Parlamentul locatarilor Drepturile si obligatiile proprietarilor de apartamente In fiecare imobil cu mai mult de zece proprietari, cel putin o data pe an se intruneste "Parlamentul blocului" sau adunarea generala a proprietarilor. Cu votul majoritatii "parlamentarilor" se alege un presedinte, o comisie de cenzori si un comitet executiv. Presedintele blocului este persoana care pana la viitoarele alegeri reprezinta proprietarii in relatiile cu tertii si in fata instantelor de judecata. Tot in sarcina sa cade si alegerea administratorului, dupa ce candidatul sau candidatii la aceasta functie sustin un examen in fata unei comisii formate din cinci membri - specialisti in domeniul financiar-contabil si legislatia muncii, constituita de consiliul local, prin hotarare. Atestarea pentru functia de administrator este obligatorie. Candidatii pentru functia de administrator vor trebui sa prezinte garantii morale si materiale si sa nu aiba cazier. Comitetul executiv al asociatiei de proprietari adopta decizii privind angajarea administratorului precum si a altor persoane fizice necesare desfasurarii activitatii asociatiei. Angajarea se face pe baza de contract de munca individual sau conventie civila, pe perioada determinata. Cuantumul salariilor se hotaraste de adunarea generala a proprietarilor. Tot ea hotaraste si acordarea unor drepturi banesti membrilor asociatiei care desfasoara activitati lucrative folositoare proprietarilor. Pentru schimbarea destinatiei apartamentelor, proprietarii trebuie sa ia acordul celor direct afectati dar si a Adunarii generale. Restantierii la plata cotelor de intretinere vor fi penalizati tot conform hotararii adunarii generale. Penalitatile nu vor fi mai mari de 0,2 la suta pentru fiecare zi de intarziere. Ele se vor aplica pentru fiecare cota de intretinere lunara numai dupa perioada de 30 de zile care depaseste termenul stabilit pentru plata. Suma penalizarilor nu poate depasi suma cotei de intretinere lunare la care s-a aplicat. Adunarea generala a proprietarilor, presedintele blocului sau comitetului executiv al asociatiei nu poate lua hotarari ce contravin legislatiei in vigoare.

www.adevarul.ro

Niciun comentariu: