luni, 12 ianuarie 2009

Ce aduce noul an proprietarilor?

După binemeritatele sărbători de iarnă, cei care administrează bunurile comune de la bloc trebuie să se apuce, din nou, de treabă. Specialistul Click!, Radu Opaina, spune că la început de an este obligatorie adunarea generală a proprietarilor. Află mai jos ce presupune această întâlnire a proprietarilor cu capii asociaţiei.

La începutul anului, în luna ianuarie sau cel mai târziu în luna februarie, Comitetul Executiv, preşedintele au obligaţia convocării unei Adunări Generale ordinare a proprietarilor. Atunci se vor stabili măsurile, fondurile, regulile privind buna funcţionare a asociaţiei în anul în curs astfel încât pe parcursul anului să nu apară probleme. De asemenea, vor fi găsite soluţii financiare de rezolvare a situaţiilor de criză.

În principal trebuie discutate şi stabilite următoarele:

-Dări de seamă asupra activităţilor (financiar-contabile, juridice, tehnico-organizatorice) desfăşurate în cursul anului trecut, prezentate membrilor de preşedintele şi cenzorul asociaţiei;
- Fondul de reparaţii, necesar şi obligatoriu pentru rezolvarea problemelor tehnice ale clădirii. Se stabileşte un fond total/an care se împarte la 12. Se obţine o cotă egală pentru fiecare lună a acestui an care se repartizează tuturor proprietarilor prin lista de plată lunară la rubrica “fond de reparaţii“, în funcţie de cota-parte indiviză (suprafaţa utilă a apartamentului);

Anterior Adunării Generale, Comitetul Executiv trebuie să pregătească un plan de reparaţii (probleme existente, costuri estimative) în baza unui necesar de lucrări propus de administratorul blocului ;

-Fondul lunar de salarii/indemnizaţii în valoare brută totală (suma netă plus toate taxele şi impozitele aferente convenţiilor şi/sau contractelor, după caz);
- Funcţiile care se plătesc (administrator/preşedinte/cenzor/membrii comitet);
-Fondul lunar maxim de cheltuieli administrative, altele decât cele privind reparaţiile: consumabile, detergenţi, mături, transport, fotocopii, achiziţii manuale, chitanţiere, facturiere, reviste, ziare, telefon etc;
- Actualizarea sau restituirea fondului de rulment, dacă este cazul.
-Ordinea priorităţilor la încasări (ex.: 1. cota curentă, 2. restanţa, 3. penalizarea) şi plăţi (ex.: 1. contract de reparaţii, 2. salarii, 3. factura de apă, 4. factura de energie termică, 5. factura de gunoi etc.);

-Sistemul de penalizări - stabilirea sau modificarea procentului de penalizare sau a perioadei de aplicare a penalizării ;
- Alegeri pentru funcţiile de preşedinte, membru comitet, membru comisia de cenzori, dacă este cazul, prin expirarea duratei mandatului celor care sunt în funcţie.

Sarcina cu privire la pregătirea Adunării Generale revine Comitetului Executiv. Adunarea Generală reconvocată trebuie ţinută indiferent de numărul proprietarilor prezenţi. Pot fi prezenţi în final 3 proprietari dintr-un total de 100! Procesele-verbale dovedesc legalitatea Adunării Generale a proprietarilor participanţi, interesaţi de proprietatea lor.

Reparaţiile, suportate de toţi locatarii

Toate reparaţiile pe care le necesită bunurile comune de la bloc sunt suportate de toţi proprietarii. Se stabileşte un fond de reparaţii pe tot anul şi se împarte la 12 luni. Cota rezultată se repartizează prin lista de plată tuturor proprietarilor, în funcţie de suprafaţa utilă a apartamentului.