vineri, 30 ianuarie 2009

Banu` jos - legea care guverneaza asociatiile de proprietari

Proprietarii de apartamente aflati in criza de timp reclama ca nu pot achita intretinerea prin virament bancar.

Daca platile facturilor la utilitati (energie electrica, gaz, cablu etc) prin intermediul bancilor au devenit un lucru firesc, nu acelasi lucru este valabil atunci cand vine vorba de achitarea intretinerii la asociatiile de proprietari. Multi dintre administratori se feresc sa vina in ajutorul locatarilor aflati in criza de timp cu o varianta alternativa la plata facturilor - viramentul bancar - acceptand doar traditionala achitare a intretinerii cu "banu’ jos", la sediul asociatiei.

Evident, pentru o parte dintre locatari, indeosebi cei care pleaca la serviciu la primele ore ale diminetii si se intorc seara tarziu, plata intretinerii devine stresanta in incercarea de incadrare in programul asociatiilor. De aici si pana la un conflict cu administratorii de bloc, motivat de intarzieri la plata intretinerii, nu mai e decat un pas, victime fiind, de regula, locatarii tineri. "Plec dimineata si vin seara tarziu de la serviciu. Platesc utilitatile prin card, dar cand vine vorba de asociatie, trebuie sa fug de la serviciu", a declarat o locatara care apartine de PT 2 Gara. "Asociatia are un program de patru ore pe zi, dimineata sau dupa-amiaza. Din cauza programului, trebuie sa rog un vecin sa-mi achite intretinerea. Mi-ar fi mai usor daca as putea plati la banca, odata cu celelalte utilitati pe care le achit de regula sambata", a precizat un iesean care locuieste pe strada Sf. Lazar. Plecand de la aceste exemple, situatia poate fi generalizata la majoritatea asociatiilor, tinand cont ca multi dintre administratori sunt persoane iesite la pensie, care nu agreeaza aceasta modalitate de plata, invocand demersuri prea complicate. "Nu am ajuns sa lucram ca in Occident, cu dispozitii de plata, cu carduri, insa nu cred ca ar fi o problema daca cineva ar face plata prin virament bancar. Eu, ca si contabila, as putea verifica la banca daca cineva si-a platit intretinerea in contul asociatiei pe care o administrez, dupa care as opera in fisa sa individuala", a declarat Magda Baharniceanu, administrator la Asociatia de Proprietari PT 18 Tatarasi.
Cum legea nu stabileste reguli clare atunci cand este vorba de achitarea intretinerii, reprezentantii Serviciului Asociatii Proprietari (SAP) din cadrul Primariei Iasi sustin ca asemenea initiative trebuie discutate in cadrul Adunarilor Generale. "Daca locatarii accepta si acest procedeu de plata, este foarte bine. Trebuie insa lamurita problema comisionului bancii. Apoi, cetatenii trebuie sa informeze administratorul ca au platit prin virament bancar, pentru ca acesta sa solicite imediat extrasul de cont, pentru a fi evitate problemele legate de penalitati", a precizat Paraschiva Ursache, seful SAP.

Plati din strainatate

Cu totul altfel stau lucrurile la societatile comerciale specializate in administrarea asociatiilor de proprietari. "Avem cateva zeci de cazuri de persoane aflate in strainatate, in special Italia si Spania, care fac plata intretinerii prin virament bancar. Le-am oferit posibilitatea de a putea vizualiza, prin intermediul site-ului nostru, listele de plata, iar ei stiu ce sume au de achitat in contul nostru", afirma Cristian Andries, directorul SC Termo Service SA. Acesta a precizat ca si alti locatari, de aceasta data cu domiciliul in Iasi, si-au exprimat intentia de a apela la aceasta modalitate de plata, referindu-se la iesenii care locuiesc in blocurile ANL. Mai mult decat atat, conducerea societatii comerciale ia in calcul si varianta in care clientii Termo Service SA isi pot achita factura la intretinere prin intermediul bancomatelor.

Tudor DAMASCHIN
sursa:/www.bzi.ro