vineri, 30 ianuarie 2009

Piata termopanelor se intoarce in urma cu 5 ani

Scaderea drastica a investitiilor imobiliare si dificultatile de obtinere a creditelor bancare vor determina, in acest an, o reducere cu pana la 50% a pietei termopanelor, unul dintre segmentele materialelor de constructii cu cele mai explozive cresteri dupa 1990, potrivit asteptarilor jucatorilor din domeniu. In aceste conditii, piata de tamplarie termoizolanta va atinge, la sfarsitul lui 2009, aproximativ 500 milioane de euro, apropiindu-se de nivelul din 2004, dupa ce in 2007 a atins un varf de un miliard de euro.

“Este foarte greu de estimat ce se va intampla pana la sfarsitul anului, insa noi ne-am facut cinci scenarii ale crizei, dintre care cel mai pesimist presupune o scadere cu 50% a vanzarilor. Este posibil ca piata sa isi revina din 2010, ca urmare a deblocarii creditelor, desi, din analiza crizelor economice anterioare, piata incepe sa respire abia dupa un an din momentul in care bancile relaxeaza accesul la credite”, a declarat pentru Business Standard Aurel Vlaicu, directorul general Gealan Romania, unul dintre liderii pietei locale. Jucatorii apreciaza ca reducerea efectelor crizei si revigorarea vanzarilor ar putea avea loc pe fondul relaxarii creditelor bancare pentru clientii finali si al relansarii programului national de reabilitare termica a cladirilor.

Desi in luna septembrie patronatele anticipau o stagnare a pietei la nivelul din 2007, in ultimele trei luni ale anului trecut, companiile s-au confruntat cu scaderi semnificative, de peste 25%, astfel incat valoarea pietei la sfarsitul lui 2008 era evaluata la 600-700 milioane de euro.

“Din estimarile noastre, piata va scadea cu 50% in acest an, iar principalul obiectiv al firmelor care activeaza pe acest segment va fi reducerea costurilor. Factorul cel mai important in regresul pietei va fi retragerea dezvoltatorilor imobiliari, vanzarile catre proiectele imobiliare reprezentau circa 70% din total”, sustine Pavel Ivanov, directorul general al companiei Austroplast Profile. El a a precizat ca estimeaza pentru 2009 o scadere a cifrei de afaceri de pana la 35 milioane de euro, dupa ce a incheiat anul 2008 cu afaceri de 55 milioane de euro. In opinia lui Ivanov, politica de scadere a preturilor poate fi o strategie pentru relansarea vanzarilor, in acest sens. Austroplast Profile a redus preturile cu 15% anul acesta.

“Criza a inceput sa se resimta din luna octombrie a anului trecut, in ultimele luni am inregistrat o scadere cu 20% a vanzarilor. Daca in anul 2008 am inregistrat un avans de 40%, cred ca in acest an vom avea o scadere cu 35% a vanzarilor, astfel ca ne vom intoarce la nivelul din 2007”, spune Rares Stoica, directorul general al firmei Mediapress Baia Mare, importatorul profilelor Salamander.

Potrivit lui Stoica, componenta psihologica a crizei, precum si blocajul accesarii creditelor influenteaza in mod direct comportamentul clientilor. “In acest moment, multi clienti finali asteapta cu banii in buzunar si urmaresc evolutia crizei si scaderea preturilor, la care se adauga restrictionarea accesului la credite, astfel ca este normal ca piata sa se blocheze”, a mentionat acesta.

La inceputul acestui an, patronatele de profil estimau o crestere cu 10-15% a pietei de tamplarie, fata de nivelul de un miliard de euro inregistrat in 2007.

In prezent, pe piata activeaza circa 1.500 de producatori de tamplarie termoizolanta. Produsele din PVC au o pondere de 70% din totalul pietei, cele din aluminiu detin o cota de 10%, diferenta fiind acoperita de profilele din lemn.

Printre cei mai importanti competitori de pe piata romaneasca se numara Gealan, Rehau, Veka sau grupul Profine, distribuitorul profilelor Trocal, Kommerling si KBE.

autor: George Sarcinschi
sursa: www.standard.ro